אלכסונים בטבע
התלמידים יצאו לעבודה בקבוצות קטנות, יבנו מצולעים מחומרים טבעיים, יחקרו את תכונותיהם, יתרגלו זיהוי מצולעים ומדידת אלכסונים.
התלמידים יצאו לעבודה בקבוצות קטנות, יבנו מצולעים מחומרים טבעיים, יחקרו את תכונותיהם, יתרגלו זיהוי מצולעים ומדידת אלכסונים.
התלמידים יעבדו בקבוצה תוך שיתוף פעולה ויציגו סדרות חשבוניות בעזרת פריטים מהטבע, לאחר מכן יהיה עליהם לפתור את הסדרות שיצרו חבריהם לכיתה.
מערך שיעור חוץ כיתתי בו התלמידים יבנו ויפתרו בעיות מילוליות בנושאי חיסור, חיבור וכפל תוך עבודה בקבוצות.
מערך שיעור חוץ כיתתי המתחקה אחר תהליך הכנת הלחם משיבולת השדה. התלמידים יבינו לעומק ויתנסו בעצמם במלאכות הרבות הנדרשות להכנת לחם. השיעור מתאים רק בעונת הקציר ואפשר לקשר אותו לחג שבועות הנקרא גם חג הקציר משום שאנו חוגגים אותו בזמן קציר החיטה.
דרך משימות והתנסות חווייתית, התלמידים יכירו את הפרקטיקה של "שכחה" המלווה את מגילת רות, יזדהו עם רגשותיה של רות המלקטת שיבולים בשדה דרך כתיבה ושאלות נוספות וגם יתרגלו שימוש במילות קישור.
*השיעור מתאים כשיעור תרגול לאחר הקנייה מסודרת של מילות קישור.
לכבוד יום ירושלים נצא עם התלמידים לשיעור חוויתי באוויר הירושלמי. התלמידים יעבדו בזוגות, תוך מעבר בתחנות שונות העוסקות בסמל העיר, ביציאה מהחומות ובנקודת ציון אהובה בעיר.
שיעור חוץ כיתתי המתאים סביב ל"ג בעומר, בו התלמידים מתנסים תוך עבודה בקבוצות בבניית מדורה והדלקתה בצורה נכונה ובטוחה.
מערך שיעור חוץ כיתתי לט"ו בשבט. התלמידים יכירו פירות שונים, ילמדו על ההבדל בין עץ פרי לעץ סרק ומה בעצם תפקיד הפרי בחיי העץ. בעקבות הפירות שירכיבו את הסלט, יכינו התלמידים סלט מילים ויצרו מילים שונות מהאותיות המרכיבות את שמות הפירות.
מערך שיעור חוץ כיתתי להקניית נושא מילות הזמן, תוך כתיבת סיפורים, פיתוח יצירתיות ועבודה חברתית-רגשית בקרב התלמידים.
תוך משחק והתנסות בשיעור חוץ כיתתי, התלמידים יתחלקו לקבוצות ויסוו בשטח את אחד מחברי הקבוצה. השיעור מתאים לנושא התחפושות לקראת פורים!
מערכי שיעור, מדעים,מעגל השנה,עברית, עבודה בקבוצות,מיון,שיתוף פעולה ועבודת צוות, מדעים, בטבע,בשכונה,חצר בית הספר,בחוץ, במרחב בו יש אורנים
התלמידים יצאו לסיור במרחב בית הספר בו יחקרו ויתעדו את העצים הצומחים בו. לאחר מכן יצרו דף מידע על העץ הכיתתי ולבסוף יצרו מגדיר עצים בית ספרי.
שיעור חשבון חוץ כיתתי לכבוד ט"ו בשבט (ולא רק), בו התלמידים מתרגלים מדידה של עצים במרחב, בעזרת יחידות מידה שונות.
הילדים, בתפקיד הציפורים, יוצאים לחפש גרגירים ביער במטרה לאסוף אותם לקן שלהן. במהלך חיפוש ואיסוף המזון, הציפורים פוגשות חיות שאורבות להן ועליהן להתחמק מפניהן.
שיעור חוץ כיתתי בו התלמידים ילמדו לזהות ציפורים מתוך תיאורים בעבודה בזוגות. שיעור זה יכול להוות שיעור המשך לשיעור צפרים מתחילים.
מערכי שיעור, עברית, קריאה,עבודה בקבוצות,תחושת מסוגלות ובטחון עצמי, עברית, בטבע,חצר בית הספר,בחוץ, בקבוצות
דרך פעילות מתגלגלת בזוגות, התלמידים יתצפתו על ציפורים בסביבה הקרובה, יספרו אותן וייצגו אותן בדיאגרמת עמודות. שיעור זה מתחבר לספירת הציפורים הגדולה המתקיימת בכל שנה בשבועיים האחרונים של חודש ינואר.
דרך משחק, חידון ותרגול משותף, ירכשו התלמידים מושגים מעולם הצפרים, בעזרתם יזהו ויגדירו את הציפורים בסביבתם.
בכל שבוע נחשוף את התלמידים לשני צמחים הקיימים במגוון הטבעי הסובב אותנו. דרך משחק גילוי, הדבקת קלפים וחקר, התלמידים יעשירו משבוע לשבוע את אוצר הידע שלהם ויעמיקו את הקשר לסביבה הקרובה, המשתנה מעונה לעונה.
התלמידים יעבדו בקבוצות, ילמדו ויתרגלו את שמות המספרים דרך משימות "חפש את המטמון" בטבע. הערה: הפעילות מתאימה לכיתות שכבר מכירות את תוואי השטח בו תערך הפעילות.
בשיעור זה התלמידים יחקרו את הקשר בין קוטר העיגול להיקפו, יחשבו את ההיקף ויצרו דגמים בשטח דרך התנסות אמנותית.
נכיר ונתרגל את מושג המעגל, דרך התנסות ביצירת מעגלים בטבע בלמידה חוץ כיתתית- התלמידים יבינו את הקשר בין נקודת המרכז של המעגל לאוסף הנקודות הנמצאות במרחק שווה ממרכז המעגל.
בעזרת הנוף הטבעי בחוץ חוזרים בזמן לתקופת המקרא, לומדים את סיפור המגילה דרך הסביבה הקרובה ובעזרת מאפייני הסיפור.
פעילות מקסימה העובדת על שיתוף פעולה ועבודת צוות, תקשורת, התבוננות, זיכרון חזותי ותכנון בטבע. בסיום המשחק, מעניין לעבור יחד עם התלמידים ולראות מה מצאו ולשוחח על תהליך העבודה ועל היצירה.
משימה: ביצוע מגוון משימות עם חבל. העובדות על תקשורת, שיתוף פעולה ועבודת צוות.
מתאים לילדי כיתה א ומעלה.
משחק חוץ עם תלמידים. המטרה: ביצוע משימה קבוצתית בהקשבה ובתנועה אישית מודעת. המשימה להצליח לקחת את כל האבנים ממרכז המעגל בלי להתגלות. מתאים לכל הגילאים.
משימה קבוצתית דינאמית, המפתחת תנועה אישית מודעת ורגישות לסובב.גיל: כיתה ב ומעלה.
המשימה: לשמור על הזנב ולאסוף זנבות מאחרים כדי להגיע לסוף המשחק עם זנב אחד לפחות.
הכרת מצוות התלויות בארץ: לקט, פאה, ערלה ונטע רבעי. הבנת הקשר שבין ערך הקדושה שבא לידי ביטוי בקיום המצוות שבין אדם לחברו (לקט, פאה) ובין אדם למקום (ערלה ונטע רבעי). היכרות עם מיזם "לקט ישראל".
ביחידה זו נתמקד בחקר לוח הכפל, נחפש חוקיות והכללות, באמצעות ציור לוח הכפל על האדמה והבנת החוקיות..
התלמידים יתנסו בזיהוי צמחים דרך מגדיר, ילקטו את הצמחים, יעבדו לפי מתכון ולבסוף ייהנו מלאכול ולטעום מהתוצר. הלמידה בנושא פעלים וטקסט מפעיל, פעילות זיהוי וליקוט צמחים.
תרגול לימוד הכיוונים במסגרת היציאה החוצה הופך את הלמידה ליישומית ובעלת משמעות. השיעור כולל הכרות עם הכיוונים, מציאת הצפון ללא מצפן ותרגול שימוש בכיוונים עם מפה בסיסית של האזור.
התלמידים יחפשו בסביבה את סימני האביב וישוו אותם למתואר בשיר "איך יודעים שבא אביב?", תוך מיון והכללה.
לקראת חג הפסח יוצאים ללמוד בחוץ! נלמד על התיבה של משה, על אגודת האזוב ועל המרור, דרך התנסות וגילוי הסיפורים המוכרים מזווית חדשה!
מתרגלים שימוש במילות תואר בשיחה ובכתיבה בטבע, דרך משחק תיאור פריטים שאספנו. חווית הלמידה הופכת למשמעותית, מפעילה ומעניינת!
נאסוף עלים במרחב, נתאר אותם במילות תואר חדשות המבטאות גודל, מרקם וצורה ולבסוף נכין סימניות מעלים.
התלמידים יתרגלו עבודה על פי טקסט מפעיל ויכירו את צמחי העונה ואת עולם הליקוט בטבע.
התלמידים יתרגלו הבנת הוראות, יעבדו על ניסוח הוראות ברורות והבעתם בעל פה ובכתב אודות פריטים ונקודות עניין במרחב.
בעקבות שירו של י' טהרלב "ההר הירוק", התלמידים נלמד על ההבדלים בין עצים נשירים לעצים ירוקי עד, נאתר אותם במרחב ונשווה ביניהם תוך עבודה בקבוצות.
לומדים מיומנויות שפה בחוץ! נצא לתרגל שאילת שאלות בכתב ובעל פה, דרך איסוף ממצאים בסביבה החוץ כיתתית.
התלמידים יכירו את מושג הפצת הזרעים, יאספו זרעים שונים, יחקרו את אופן הפצתם ויהיו שותפים בשימור והפצת הזרעים.
היכרות עם עצים בסביבה הקרובה-התלמידים יערכו היכרות עם העצים הנפוצים בסביבה באמצעות ביצוע משימות איתור ופתרון חידות. התלמידים ילמדו להשתמש במגדיר עצים ויעבדו בשיתוף פעולה בצוותים.
התלמידים יערכו היכרות עם השפעת תנאי הגידול (צל ושמש) על גובהם של הצמחים באמצעות התבוננות וחקר.
חומרי עזר, עברית, שיתופיות,קריאה,כתיבה,התבוננות, עברית, בחוץ, במרחב/בחורשה בקבוצות