בטבע

 סדרה חשבונית בטבע

התלמידים יעבדו בקבוצה תוך שיתוף פעולה ויציגו סדרות חשבוניות בעזרת פריטים מהטבע, לאחר מכן יהיה עליהם לפתור את הסדרות שיצרו חבריהם לכיתה.

בעיות מילוליות מהטבע

מערך שיעור חוץ כיתתי בו התלמידים יבנו ויפתרו בעיות מילוליות בנושאי חיסור, חיבור וכפל תוך עבודה בקבוצות.

מהחיטה אל הלחם

מערך שיעור חוץ כיתתי המתחקה אחר תהליך הכנת הלחם משיבולת השדה. התלמידים יבינו לעומק ויתנסו בעצמם במלאכות הרבות הנדרשות להכנת לחם. השיעור מתאים רק בעונת הקציר ואפשר לקשר אותו לחג שבועות הנקרא גם חג הקציר משום שאנו חוגגים אותו בזמן קציר החיטה.

מגילת רות ומילות קישור

דרך משימות והתנסות חווייתית, התלמידים יכירו את הפרקטיקה של "שכחה" המלווה את מגילת רות, יזדהו עם רגשותיה של רות המלקטת שיבולים בשדה דרך כתיבה ושאלות נוספות וגם יתרגלו שימוש במילות קישור. 

*השיעור מתאים כשיעור תרגול לאחר הקנייה מסודרת של מילות קישור. 

יום ירושלים

לכבוד יום ירושלים נצא עם התלמידים לשיעור חוויתי באוויר הירושלמי. התלמידים יעבדו בזוגות, תוך מעבר בתחנות שונות העוסקות בסמל העיר, ביציאה מהחומות ובנקודת ציון אהובה בעיר.

זוכרים עם דם המכבים

שיעור חוץ כיתתי ליום הזיכרון בו התלמידים יצאו להכיר מקרוב את פרח דם המכבים, וכיצד קיבל את שמו. יכירו את פרויקט דם המכבים ואת החשיבות של סמל מוחשי, יכינו סמלים משלהם ליום הזיכרון. שימו לב שהשיעור מתאים רק בעונה האביב כאשר דם המכבים פורח בטבע.

עניין של זמן

מערך שיעור חוץ כיתתי להקניית נושא מילות הזמן, תוך כתיבת סיפורים, פיתוח יצירתיות ועבודה חברתית-רגשית בקרב התלמידים.

הסוואה

תוך משחק והתנסות בשיעור חוץ כיתתי, התלמידים יתחלקו לקבוצות ויסוו בשטח את אחד מחברי הקבוצה. השיעור מתאים לנושא התחפושות לקראת פורים!

סודות עץ האורן

מערכי שיעור, מדעים,מעגל השנה,עברית, עבודה בקבוצות,מיון,שיתוף פעולה ועבודת צוות, מדעים, בטבע,בשכונה,חצר בית הספר,בחוץ, במרחב בו יש אורנים

מודדים עצים

שיעור חשבון חוץ כיתתי לכבוד ט"ו בשבט (ולא רק), בו התלמידים מתרגלים מדידה של עצים במרחב, בעזרת יחידות מידה שונות.

חיי ציפור

הילדים, בתפקיד הציפורים, יוצאים לחפש גרגירים ביער במטרה לאסוף אותם לקן שלהן. במהלך חיפוש ואיסוף המזון, הציפורים פוגשות חיות שאורבות להן ועליהן להתחמק מפניהן.

צפרים מתקדמים

שיעור חוץ כיתתי בו התלמידים ילמדו לזהות ציפורים מתוך תיאורים בעבודה בזוגות. שיעור זה יכול להוות שיעור המשך לשיעור צפרים מתחילים.

הציפורים מוזמנות לאכול!

מערכי שיעור, עברית, קריאה,עבודה בקבוצות,תחושת מסוגלות ובטחון עצמי, עברית, בטבע,חצר בית הספר,בחוץ, בקבוצות

על ציפורים ונתונים

דרך פעילות מתגלגלת בזוגות, התלמידים יתצפתו על ציפורים בסביבה הקרובה, יספרו אותן וייצגו אותן בדיאגרמת עמודות. שיעור זה מתחבר לספירת הציפורים הגדולה המתקיימת בכל שנה בשבועיים האחרונים של חודש ינואר. 

צפרים צעירים

דרך משחק, חידון ותרגול משותף, ירכשו התלמידים מושגים מעולם הצפרים, בעזרתם יזהו ויגדירו את הציפורים בסביבתם. 

ויהי אור – לחנוכה

לכבוד חג החנוכה, נערוך שיעור בתחנות בטבע: תחנת סיפור החג, תחנת נרות שמן ותחנת הולכת עיוור. בכל תחנה נביא לידי ביטוי מיומנויות שונות בעזרת הסביבה והפעילות הקבוצתית. 

טבעברית- עץ הזית

בפרוייקט "טבעברית" יצרנו יחידת הוראה בת 13 שיעורי עברית בנושא עץ הזית, בה שמנו לנו למטרה – למטב את השילוב בין היתרונות של הלמידה החוץ כיתתית לבין הקניית השפה העברית. 

משימת תיעוד חלקה

נביטה ותיעוד חלקה

נלמד על הזרע ההופך לנבט ונצא לגלות את הנבטים הראשונים של עונת המעבר בין הסתיו לחורף. נסמן חלקה אותה נשוב לבקר ולתעד לאורך העונה.

חוקרי טבע צעירים – חקר צמחים

בכל שבוע נחשוף את התלמידים לשני צמחים הקיימים במגוון הטבעי הסובב אותנו. דרך משחק גילוי, הדבקת קלפים וחקר, התלמידים יעשירו משבוע לשבוע את אוצר הידע שלהם ויעמיקו את הקשר לסביבה הקרובה, המשתנה מעונה לעונה.

המסע אל שמות המספרים

התלמידים יעבדו בקבוצות, ילמדו ויתרגלו את שמות המספרים דרך משימות "חפש את המטמון" בטבע. הערה: הפעילות מתאימה לכיתות שכבר מכירות את תוואי השטח בו תערך הפעילות. 

חוות דעת - מעגל אבנים

יחס בין המעגל לקוטר

בשיעור זה התלמידים יחקרו את הקשר בין קוטר העיגול להיקפו, יחשבו את ההיקף ויצרו דגמים בשטח דרך התנסות אמנותית.

חוות דעת מנח"י- משחק בחוץ- הולכת עיוור

הולכת עיוור

משחקים במרחב, , , , בטבע,בשכונה,חצר בית הספר,בחוץ,

חוות דעת מנח"י- חיבורים

חיבורים

מבצעים משימות בזוגות בעזרת מקל ועובדים על תקשורת, שיתוף פעולה ועבודת צוות.

חוות דעת מנח"י- משחק בחוץ- מגדל בבל

מגדל בבל

משחקים במרחב, , שיתופיות, , בטבע,חצר בית הספר,בחוץ,

חוות דעת מנח"י- משחק בחוץ- מקלות במעגל

מקלות במעגל

משחקים במרחב, , שיתופיות, , בטבע,חצר בית הספר,בחוץ,

חוות דעת מנח"י- משחק בחוץ- קורי עכביש

קורי עכביש

משחקים במרחב, , שיתופיות, , בטבע,חצר בית הספר,בחוץ,

תמונה בזוג

פעילות מקסימה העובדת על הקשבה, תקשורת, סבלנות, הכוונה ומתן הוראות וירידה לפרטים.
בסיום המשחק, מעניין לעבור יחד עם התלמידים על היצירות שלהם ולשוחח על האתגרים שעלו בתהליך העבודה ועל ההצלחות.

זיכרון אינדיאני

פעילות מקסימה העובדת על שיתוף פעולה ועבודת צוות, תקשורת, התבוננות, זיכרון חזותי ותכנון בטבע. בסיום המשחק, מעניין לעבור יחד עם התלמידים ולראות מה מצאו ולשוחח על תהליך העבודה ועל היצירה.

כדור מיד ליד

משחקים במרחב, , שיתופיות, , בטבע,חצר בית הספר,בחוץ,

חבל בקבוצה

משימה: ביצוע מגוון משימות עם חבל. העובדות על תקשורת, שיתוף פעולה ועבודת צוות.
מתאים לילדי כיתה א ומעלה.

חוות דעת מנח"י- משחק בחוץ- שומר האבנים

שומר האבנים

משחק חוץ עם תלמידים. המטרה: ביצוע משימה קבוצתית בהקשבה ובתנועה אישית מודעת. המשימה להצליח לקחת את כל האבנים ממרכז המעגל בלי להתגלות. מתאים לכל הגילאים.

זנבות ושועלים

זנבות ושועלים

משימה קבוצתית דינאמית, המפתחת תנועה אישית מודעת ורגישות לסובב.גיל: כיתה ב ומעלה.
המשימה: לשמור על הזנב ולאסוף זנבות מאחרים כדי להגיע לסוף המשחק עם זנב אחד לפחות.

חוות דגנים- דגנים בשדה

פרשת קדושים- צדק חברתי בשדה

הכרת מצוות התלויות בארץ: לקט, פאה, ערלה ונטע רבעי. הבנת הקשר שבין ערך הקדושה שבא לידי ביטוי בקיום המצוות שבין אדם לחברו (לקט, פאה) ובין אדם למקום (ערלה ונטע רבעי). היכרות עם מיזם "לקט ישראל".

מגלים את סודות לוח הכפל

ביחידה זו נתמקד בחקר לוח הכפל, נחפש חוקיות והכללות, באמצעות ציור לוח הכפל על האדמה והבנת החוקיות..

חוות דעת מנח"י- מלקטים

קוראים ומלקטים

התלמידים יתנסו בזיהוי צמחים דרך מגדיר, ילקטו את הצמחים, יעבדו לפי מתכון ולבסוף ייהנו מלאכול ולטעום מהתוצר. הלמידה בנושא פעלים וטקסט מפעיל, פעילות זיהוי וליקוט צמחים.

ארבע רוחות השמיים

תרגול לימוד הכיוונים במסגרת היציאה החוצה הופך את הלמידה ליישומית ובעלת משמעות. השיעור כולל הכרות עם הכיוונים, מציאת הצפון ללא מצפן ותרגול שימוש בכיוונים עם מפה בסיסית של האזור.

חוות דעת מנח"י- מערך שיעור- איך יודעים שבא אביב

איך יודעים שבא אביב?

התלמידים יחפשו בסביבה את סימני האביב וישוו אותם למתואר בשיר "איך יודעים שבא אביב?", תוך מיון והכללה.

ילדים ממלאים מגדיר

פעלים

מערכי שיעור, עברית, שיתופיות,קריאה,כתיבה, עברית, בטבע,חצר בית הספר,בחוץ, במרחב

מרור הגינות

הגדת פסח בטבע

לקראת חג הפסח יוצאים ללמוד בחוץ! נלמד על התיבה של משה, על אגודת האזוב ועל המרור, דרך התנסות וגילוי הסיפורים המוכרים מזווית חדשה!

מגלים את פרחי האביב

יוצאים לחיק הטבע האביבי! התלמידים יתבוננו, יחקרו ויאפיינו את פרחי האביב תוך הסתובבות במרחב, תשומת לב לפרטים והתמקדות בפרח מסויים.

מצאתי משהו מעניין

ציד אוצרות – פעילות להיכרות עם הסביבה החדשה אליה יוצאים בפעם הראשונה

מיון והכללה בטבע

התלמידים יעבדו כדי לשפר יכולות מיון והכללה של פריטים שמצאו בטבע.

העץ הוא גבוה, העץ הוא ירוק

מתרגלים שימוש במילות תואר בשיחה ובכתיבה בטבע, דרך משחק תיאור פריטים שאספנו. חווית הלמידה הופכת למשמעותית, מפעילה ומעניינת!

שמות תואר – עלים

נאסוף עלים במרחב, נתאר אותם במילות תואר חדשות המבטאות גודל, מרקם וצורה ולבסוף נכין סימניות מעלים.

חוות דעת - צמחים

הבעה בטבע

התלמידים יתרגלו הבעה בעל פה ובכתב בעזרת פריטים שאספו בטבע.

הבנת הוראות במרחב

התלמידים יתרגלו הבנת הוראות, יעבדו על ניסוח הוראות ברורות והבעתם בעל פה ובכתב אודות פריטים ונקודות עניין במרחב.

צמחי תבלין ומרפא בטבע

התלמידים יכירו צמחים בסביבה, ילמדו להתבונן לעומק בצמח אחד, יכירו שימושים רפואיים של צמחים

השוואה בין עצים נשירים לירוקי עד

בעקבות שירו של י' טהרלב "ההר הירוק", התלמידים נלמד על ההבדלים בין עצים נשירים לעצים ירוקי עד, נאתר אותם במרחב ונשווה ביניהם תוך עבודה בקבוצות.

כתיבת צופן

התלמידים יכירו, יפענחו צפנים וייצרו בעצמם מפתח לצופן מפריטים מהטבע.

שאילת שאלות

לומדים מיומנויות שפה בחוץ! נצא לתרגל שאילת שאלות בכתב ובעל פה, דרך איסוף ממצאים בסביבה החוץ כיתתית.

הפצת זרעים

 התלמידים יכירו את מושג הפצת הזרעים, יאספו זרעים שונים, יחקרו את אופן הפצתם ויהיו שותפים בשימור והפצת הזרעים.

היכון, הכן, עץ!

היכרות עם עצים בסביבה הקרובה-התלמידים יערכו היכרות עם העצים הנפוצים בסביבה באמצעות ביצוע משימות איתור ופתרון חידות. התלמידים ילמדו להשתמש במגדיר עצים ויעבדו בשיתוף פעולה בצוותים.

גלויות לגילוי המרחב

מגלים עם הגלויות

התלמידים יחושו בנוח במרחב ויגלו את המגוון המצוי בטבע.
במסגרת סיבוב היכרות וגילוי במרחב. התלמידים יגלו ויאספו ממצאים שונים על פי 'גלויות' ייעודיות. לאחר מכן יבצעו משימות הנוגעות למידע החדש שגילו.