פעלים
מתרגלים יצירת משפטים עם פעלים, מזהים זמנים ומטים פעלים.
// עברית
התלמידים יתרגלו באופן אישי וקבוצתי שימוש נכון בפעלים וזיהוי זמנים, הטיות ובניינים. השיעור מתאים כתרגול או כחזרה לנושא.
הערה: בהתאם לשלב הלמידה אפשר להחליט אם לשלב לכלול בפעילות גם תרגול על הבניינים או רק לתרגל זמנים והטיות.
מיומנויות: שיתופיות, קריאה, כתיבה
ב-ג
מטרה: התלמידים יצרו משפטים עם פעלים, יזהו זמנים הטיות ובניינים.
במרחב הפתוח
משימות, שקיות איסוף, כלי כתיבה, מחברת/קלסר קשיח, 2 קוביות כיסים
טליה זיסקין יוסקוביץ
פתיחה
איפה? במליאה
כמה? 15 דק'
חזרה על זמנים והטיות של פעלים
- תרגול זמנים והטיות עם כדור– התלמידים עומדים במעגל. המורה בוחרת זמן, הטיה ובניין ומניחה את הכרטיסיות הרלוונטיות המתאימות במרכז המעגל. על כל תלמיד לחשוב על פועל מתאים להגדרות אלה.
- התלמידים מתמסרים בכדור. על כל תלמיד שמקבל את הכדור לומר פועל המתאים לזמן ולהטיה שנבחרו. עד שהכדור חוזר למורה והיא בוחרת זמן-הטיה-בניין חדשים. לדוג' : המורה אומרת: עבר, אני, קל. וכו'.. התלמידים יאמרו הלכתי/רצתי וכו'..
- אפשר גם לעשות משימה הפוכה של ניתוח פעלים: התלמידים יושבים במעגל, במרכזו מונחות הכרטיסיות המתייחסות לזמן- עבר/הווה/עתיד/ציווי. ולהטיה (גוף)- אני, אתה/את, הוא/היא, אנחנו, אתם/אתן, הם/הן. (אם הכיתה מתקדמת, אפשר לעשות כרטיסיות המתייחסות גם לבניין).
- כל תלמיד בתורו מוציא מהסלסלה פתק עליו כתוב פועל הקשור למרחב (לדוגמא: טיפס, צמחו, פורחים, יפרחו). על התלמיד לומר מה הזמן, ההטייה, הבניין של המילה שמופיעה בכרטיסיה.
- בסיום הסבב, מספרים לתלמידים שהיום נתרגל בזוגות את הפעלים בטבע.
- התלמידים מקבלים את המשימה הבאה, אחרי שמוגדרים גבולות שטח הפעילות.
מעבר
גוף השיעור
איפה? במרחב
כמה? 35 דק'
יוצרים פעלים ומעמיקים בהם
- כל זוג תלמידים מקבל משימה למצוא מספר פריטים שמעניינים אותם. * ניתן להיעזר במשימות קיימות מגלים עם הגלויות/מצאתי משהו מעניין.
- בסיום האיסוף, מקבלים את המשימה הבאה: פרסו את הפריטים לפניכם וכתבו סיפור בן 5 משפטים לפחות על הפריטים שנמצאו. (סיפור לדוגמא': יצאנו לשדה ומצאנו מקל. אחד הילדים ראה שהמקל היה מיוחד ושהייתה עליו צורה של עלה ורצה לקחת אותו כדי להראות לחברים. אני מאד אהבתי את האיצטרובל המיוחד שמצאתי כי ראיתי שחיה מסויימת אכלה אותו… )
- לאחר כתיבת הסיפור עליהם לבצעו את המשימות הבאות:
- סמנו בצבע את הפעלים המופיעים בסיפור.
- מלאו בטבלה- את ההטיות, הזמנים והבניינים של כל פועל.
מעבר
סיכום
איפה? במליאה
כמה? 10 דק'
חזרה
סיכום בעזרת שימוש בפעלים המופיעים על קלפי רפלקציה.
- ממשיכים את תרגול הפעלים בהבעה בעל פה.
- כל תלמיד בוחר קלף של מילה המייצגת את החוויה שלו ומשתף את הכיתה במשפט המתאר את החוויה שלו היום.
קלפים לדוגמא: (התעניינתי/הסתקרנתי/ מצאתי/ ויתרתי/ חששתי/שמחתי/ התרגשתי/ גיליתי/התחדש לי/חקרתי/למדתי/הבחנתי/ניסיתי/זיהיתי/הבנתי).
מיומנויות: שיתופיות, קריאה, כתיבה
ב-ג
התלמידים יצרו משפטים עם פעלים, יזהו זמנים הטיות ובניינים.
במרחב הפתוח
משימות, שקיות איסוף, כלי כתיבה, מחברת/קלסר קשיח, 2 קוביות כיסים
טליה זיסקין יוסקוביץ
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.