אדריכלים מלכותיים
תכנון ושרטוט מלבנים שונים בעלי שטחים שווים.
התלמידים יהפכו לעוזרי אדריכל ארמון המלוכה. יהיה עליהם לתכנן וליצור שולחנות עבור כל אחד מבני המלוכה. במסגרת המשימה התלמידים יצטרכו ליצור מספר אפשרויות לדגמים עבור שטח שולחן מבוקש.
פתיחה
נספר לתלמידים סיפור מסגרת שיכניס אותם לאווירה:
מעבר להרים הגבוהים ומעבר לים הכחול, שכנה לה ממלכת הפלאות. הארמון המלכותי התנשא מעל עצי היער הירוק, מגדליו הזהובים נוצצים בשמש. סביב הארמון פרחו גנים צבעוניים, מזרקות שרו שירים וציפורים צייצו מנגינות עליזות.
בתוך הארמון, היה חדר עבודה גדול ומשותף. בחדר זה עמדו שולחנות העבודה של המשפחה המלכותית, כולם באותו הגודל והצורה – מרובעים ופשוטים. המלך, המלכה, הנסיך והנסיכה היו יושבים שם יחד, עובדים וכותבים על אותם שולחנות אפורים ומשעממים.
בחדר העבודה המשותף, כל בן משפחה היה שונה ומיוחד:
- המלכה תמיד הייתה עסוקה בהמון פרויקטים חשובים לממלכה. היא פרשה מפות, תוכניות ומסמכים על השולחן שלה, וחלמה על שולחן גדול יותר שיכיל את כל העבודה שלה.
- הנסיכה הייתה צעירה וקטנת מידות. היא תמיד הרגישה קצת אבודה ליד השולחן הגדול, ורצתה משהו שיתאים בדיוק למידותיה העדינות.
- המלך היה איש חכם ומסודר. הוא אהב לשבת ולכתוב מכתבים לממלכות אחרות, אבל גם להניח את הכתר שלו על השולחן כשהוא עייף. הוא חיפש שולחן שיהיה מספיק גדול לצרכיו, אבל לא גדול מדי.
- הנסיך היה צעיר מלא מרץ שאהב לפרוש מפות של הממלכה ולתכנן הרפתקאות. הוא רצה שולחן גדול יותר מזה של אחותו, אבל עדיין לא גדול כמו של הוריו.
יום אחד, הכריז המלך: "הגיע הזמן לשינוי! כל אחד מאיתנו יבחר שולחן חדש ומיוחד!"
מיד נקרא האדריכל המלכותי והתבקש על ידי המלך לעצב שולחנות חדשים. האדריכל, שחיבב מאוד את המשפחה המלכותית, רצה לאפשר לכל אחד ואחת לבחור את השולחן שיתאים בדיוק בשבילו. על כן החליט לשרטט שלושה דגמים אפשריים לכל שולחן, על פי המידות ששלח לו המלך. האדריכל המסור ניסה לתכנן ולשרטט אבל הוא התבלבל מכל הבקשות השונות. פתאום הבריק לאדריכל רעיון אדיר והוא התיישב לכתוב מכתב ולבקש עזרה מהמוחות הכי מבריקים שהוא מכיר בממלכה.
פה נעצור את הסיפור ונשאל את התלמידים איך אפשר לתכנן עבור שולחן מלבני בשטח אחד שלושה דגמים שונים?
נזכיר את הנוסחה לחישוב שטח מלבן: גובה X רוחב.
מעבר
נחלק את הכיתה לקבוצות של 3-4 תלמידים | מגוון שיטות לחלוקה לקבוצות
כדי להיכנס לאווירה מלכותית אפשר לחלק כתר לכל תלמיד, כאשר חלק מהכתרים יהיו הכתרים של הנסיכה חלק של הנסיך וחלק של המלך והמלכה, כך התלמידים ידעו באיזו קבוצת תכנון הם משובצים.
גוף השיעור
נמשיך עם אווירת הסיפור ונבקש מראש מסייעת הכיתה או מורה עמיתה שתדפוק בדלת עם המכתבים מהארמון.
כל קבוצת תלמידים תקבל מכתב מהשליח המלכותי ותעבוד לפי ההוראות הכתובות בו. (בקובץ ישנם ארבעה נוסחים, בכל נוסח יש התייחסות לבן משפחה שונה)
כל קבוצה תייצג דמות מלכותית שונה ותתכנן עבורה שלושה דגמי שולחנות שונים בעלי אותו השטח.
נעבור בין הקבוצות, נחמיא ונעודד את עבודת התלמידים. נסייע במידת הצורך לתלמידים המתקשים.
מעבר
סיכום
נערוך סיור בין הקבוצות ונתפעל מהשולחנות השונים שתכננו. כל קבוצה תמנה נציג אחד שיספר על העיצובים ויסביר כיצד הם עונים על הצרכים של בן המלוכה עבורו עוצבו.
נבקש מהתלמידים לשתף: האם נתקלו בקשיים בתהליך עיצוב השולחן המלכותי? אילו כלים עזרו להם להתגבר על הקושי?
נערוך הצבעה כיתתית על הדגם המתאים ביותר מכל קבוצה.
לסיום, נשאל את התלמידים באילו עוד מקצועות, מלבד אדריכלות, לדעתם משתמשים בחישוב שטחים? באילו משימות יומיומיות אנחנו צריכים לחשב שטחים?


חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.