אלכסונים בטבע
חקירת מצולעים ואלכסונים בסביבה טבעית
התלמידים יצאו לעבודה בקבוצות קטנות, יבנו מצולעים מחומרים טבעיים, יחקרו את תכונותיהם, יתרגלו זיהוי מצולעים ומדידת אלכסונים.
פתיחה
ניקח חבל באורך של כ-3 מטרים, נקשור את קצותיו כך שניתן יהיה ליצור ממנו מעגל גדול. ננחה את התלמידים להחזיק את החבל במעגל, וליצור ביחד צורת מרובע מבלי לעזוב את החבל. נמשיך את המשחק כשבכל פעם נכריז בקול בשם של מצולע אחר. תוך כדי המשחק נערוך דיון קצר על כל מצולע והמאפיינים שלו.
מעבר
גוף השיעור
נחלק לכל קבוצה את דף המשימות, ריבוע בד וחבל דק. נשלח את התלמידים לעבודה עצמאית בקבוצות. נקפיד לעבור בין הקבוצות לעודד את התלמידים, להתרשם מהעבודה שלהם ולעזור היכן שנדרש.
*על מנת שהמצולעים שהתלמידים מכינים יהיו בעלי צלעות ישרות – מומלץ לכוון אותם ללקט גבעולים של שיבולים או של שומר המתאפיינים בצורתם הישרה.
* את מדידת אורכי הצלעות והאלכסונים ניתן לערוך בעזרת יחידות מידה יחסיות כמו חבל דק או חוט תפירה, או בעזרת יחידות מידה מוחלטות כמו סרגל או סרט מדידה.
מעבר
סיכום
נעבור יחד עם כל הכיתה ונסייר בין ריבועי הבד השונים. נאפשר בכל פעם לילדי הקבוצה להציג את המשימה שלהם:
מדוע נקרא המצולע בשמו? מה גיליתם על אורך האלכסונים?
בסיום הסיור נתכנס יחד במעגל ונסכם את הממצא שגילינו על האלכסונים שהם תמיד ארוכים יותר מהצלעות. ננסה להתבונן יחד מסביב ולמצוא מצולעים סביבנו, במידה והצלחנו למצוא מצולעים ננסה לשרטט יחד את האלכסונים.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.