חנוכיות אדמה
מאפלת האדמה לאור החנוכה
אחרי שלמדנו להכין תערובת אדמת נייר לפיסול, נכין עם התלמידים תערובת אדמת נייר והפעם ניצור חנוכיות מתערובת אדמה. הפעילות תשלב עבודת כפיים, עבודה עם החושים, ויסות חושי, יצירה חופשית ופיתוח הדמיון. כמו כן, הפעילות מעודדת שיתוף פעולה בין תלמידים, חשיבה יצירתית ולמידה דרך חוויית התנסות ייחודית.
פתיחה
נפתח בשיר "חנוכיה יפהפיה" מאת לוין קיפניס. נשיר יחדיו את השיר עם תנועות ידיים שמדמות את הדלקת הנרות.
נזמין את התלמידים להביא חנוכיות מהבית ולהציג אותן, תוך עידוד לשיתוף חוויות אישיות על חנוכה.
במידה והכנו במפגש קודם אדמת נייר, נזכיר את התהליך ונציג את התוצרים הקודמים כהשראה.
נספר לתלמידים שהיום ניצור חנוכיות מחומר טבעי ייחודי – אדמת נייר. נזכיר שהפעילות משלבת יצירה עם כבוד לטבע ולחומרים שהוא מעניק לנו.
נדבר על מבנה החנוכיות שהובאו מהבית ונשאל שאלות כדי לעורר סקרנות: "מה מיוחד בחנוכיה שלכם?" או "איזה חומרים רואים בחנוכיות הללו?". נסביר על המבנה המסורתי של חנוכיה (8 קנים ומקום לנר השמש) והקשר של כל זה לסיפור חנוכה.
לסרטון הסבר על תהליך ההכנה – לחצו כאן
מעבר
ננחה את התלמידים לעבור למרחב היצירה ונחלק אותם לקבוצות עבודה.
גוף השיעור
שלב א: עבודה בקבוצות
- קבוצת אדמה: תסנן את האדמה מהדלי לפיילה גדולה בעזרת המסננות, תוך למידה על טיהור חומרי גלם ושיפורם.
- קבוצת נייר: תכין עיסת נייר על ידי מילוי פיילה בנייר גרוס עם מעט מים ולישה של התערובת. ניתן לשלב הסברים על תהליך מחזור נייר והשימוש בו ליצירה.
שלב ב: איחוד התערובות
נתאסף במעגל גדול ונניח את שתי הפיילות במרכז.
נחבר בין התערובת באופן הבא, נשפוך כמות מסוימת מהאדמה המסוננת לפיילה שלישית (כדאי לשמור חלק מהאדמה בצד לאיזון כמויות). נוסיף בהדרגה את עיסת הנייר תוך סחיטת שאריות המים. נערבב ונלוש את החומרים עד לקבלת מרקם רך, גמיש ואחיד המזכיר חימר. נסביר על החשיבות של עבודה מדויקת ושמירה על פרופורציות נכונות בתהליך.
נלווה את האיחוד בסיפור על הבריאה או סיפור דמיוני שמערבב אלמנטים טבעיים (אדמה, מים וצמחים).
שלב ג: זמן ליצירה
נחלק לכל תלמיד כדור אדמת נייר על משטח עבודה.
נדגים כיצד להכין חנוכיה פשוטה: ניצור גוף חנוכיה בצורת בסיס שטוח (אפשר להשתמש במערוכים), וניצור נקניק ארוך אותו נרדד. על גבי הבסיס נכין 8 גומות לנרות ונר שמש מוגבה.
נלמד את ההבדל בין הטבעה (השקעת החומר) לבין תבליט (הגבהת החומר עם תוספת חומר). נעודד את התלמידים לקבל השראה מהחנוכיות שהביאו מהבית או מדוגמאות מודפסות. לקישוט, נוסיף חומרים מהטבע כמו אצטרובלים, ענפים, נוצות, זרעים וכלי פיסול. נציג אפשרות להוסיף צבעים טבעיים שמיוצרים ממינרלים או חומרים מהטבע, ונעודד אותם לשלב אלמנטים אישיים שמביעים את תחושותיהם. נעזור לתלמידים בשליטה על החומר ובחיבור חלקים רופפים. נלמד אותם איך ניתן לתקן חלקים שנשברו בתהליך. לסיום, נספק קערות מים להחלקת היצירה ושיפור חזותי.
הזדמנות לעבוד על:
וויסות חושי
נדגיש את הצורך בעדינות ובאיזון: ללוש בעדינות כדי לא לקרוע את החומר, להשתמש במים במידה, וללמוד להתמודד עם חומר שמתפרק ולשפר אותו. ננצל הזדמנויות שנוצרו לדיון קצר על סבלנות, התמודדות עם טעויות ושיפור מתמיד.
התמודדות עם תסכולים
במהלך הפעילות, חלק מהתלמידים עשויים להיתקל בקשיים טכניים או רגשיים. נזכיר להם שיצירה היא תהליך, ולעיתים נדרשים ניסיונות חוזרים עד שמגיעים לתוצאה הרצויה.
נעזור לתלמידים להבין שקושי הוא חלק מהלמידה. נציע להם לחשוב יחד על פתרונות יצירתיים, למשל: "איך אפשר לחזק את החלק הזה שלא יתפרק?" או "מה נעשה אחרת כדי לשפר?"
אם תלמידים מתוסכלים, ניתן להשתמש בשיום רגשי: "אני רואה שאתה מרגיש קצת כועס/עצוב, זה טבעי כשמשהו לא מצליח מיד. מה דעתך לנסות שוב?"
נספק תמיכה מעשית תוך שימת דגש על שלבי הפעולה הקטנים שיביאו לתוצאה מוצלחת.
מעבר
נאסוף יחד עם התלמידים את החנוכיות בזהירות ונניח אותם יחד על שולחן תערוכה ליבוש ולשמירה.
סיכום
נערוך "תערוכת חנוכיות" שבה יוצגו היצירות על שולחן או מחצלת. נזמין את התלמידים להציג את החנוכיות שיצרו ולספר על תהליך היצירה שלהם.
נשאל: "איך היה לעבוד עם אדמת הנייר?", "מה למדתם מתהליך היצירה?", "האם היה אתגר או קושי בהכנה?", "איך התגברתם עליו?"
נפרגן ונשבח כל תלמיד על ההשקעה או היצירתיות שלו. נעודד אותם לשתף חוויות של הצלחה, כמו "איך הרגשתם כשהצלחתם להשלים את החנוכיה?"
נדגיש את הצורך בייבוש העבודות: נניח את החנוכיות במקום סגור ויבש, ונזכיר שאם נוצרו סדקים, ניתן לתקנם בעזרת מים ואצבעות.
נסביר על מחזוריות החומר: נציג כיצד ניתן למחזר את אדמת הנייר ליצירות נוספות או להחזיר אותה לטבע. נציע רעיונות לשימוש חוזר בחומרים ולהמשך עבודה בבית.
נחתום את המפגש בהדלקת נר חנוכה (לפי הצורך והאפשרות) ובשיחה קצרה על המשמעות של האור שמפיץ שמחה ויצירתיות.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.