אתגר האש
רכישת מיומנות שטח- הדלקת אש
התלמידים יעבדו בקבוצות וילמדו מיומנות שטח חשובה של בניית מדורה באופן נכון ובטיחותי. שימו לב שנדרש ידע מקדים או שיעור מקדים בנושא האש. כמו כן חשוב לדאוג מראש למספר אנשי צוות המלווים את הפעילות לפי מספר הקבוצות.
פתיחה
נציג לתלמידים את השאלה מה זו אש?
נפתח דיון סביב השאלה הזו ונדייק יותר בנושא מה האש צריכה על מנת להתקיים?
מתוך השיחה עם התלמידים נעלה שאש היא תופעה כימית של שרפה או בעירה של חומר דליק.
על מנת שאש תתקיים, היא זקוקה לשלושה גורמים הנקראים גם "משולש האש":
- חומר בעירה (כמו עץ, נייר, פחם או גז)
- חמצן
- מקור חום או אנרגיה (כמו ניצוץ, להבה או חיכוך)
ניתן לצייר את המשולש ולכתוב גורם בכל קודקוד על מנת להדגים זאת.
תהליך הבעירה ממשיך כל עוד 3 הגורמים קיימים. הסרת אחד מהגורמים תגרום לאש להיכבות.
לאחר שהתלמידים למדו מהי אש וכיצד היא נוצרת, נספר להם שהיום הם יתנסו בהדלקת אש לגמרי בעצמם.
על מנת שיוכלו לעשות זאת חשוב להקפיד על כללי בטיחות שישמרו עלינו.
נבקש מהתלמידים להציע כללי בטיחות סביב האש. נסכם על הלוח ונרשום את כללי הבטיחות.
מעבר
נחלק את הכיתה ל 3 או 4 קבוצות שימו לב שכל קבוצה צריכה מבוגר צמוד. | מגוון שיטות לחלוקה לקבוצות
גוף השיעור
חשוב מאוד! להצטייד מראש בג'ריקן או דלי מים שיהיו זמינים לכיבוי המדורות או מקרה חירום חלילה.
נשלח כל קבוצה בליווי המבוגר האחראי להתמקם בנקודה מתאימה במרחב. על כל קבוצה לנקות ולהכין את המרחב לפי חוקי הבטיחות. רק לאחר שבחרו נקודה מתאימה לבניית מדורה, יקבלו התלמידים מהמבוגר המלווה את חוברת ההוראות לאתגר הדלקת האש.
התלמידים יבצעו את השלבים השונים ויעבדו לפי ההוראות שבחוברת.
לאחר שביצעו בהצלחה את שלושת השלבים הראשונים, עליהם לקבל את אישור האחראי על הקבוצה למדורה שבנו, הם יוכלו לקבל ממנו את קופסת הגפרורים שבתוכה 3 גפרורים בלבד.
במידה והקבוצה מתקשה בהדלקת האש, נעודד את התלמידים לדון בכך – מדוע האש לא נדלקת? האם חסר משהו? האם יש רוח חזקה? כיצד נוכל לשפר ולהגדיל את הסיכויים להצלחה?
בסיום האתגר נכבה את המדורות ונוודא כיבוי מוחלט של האש.
ניתן לרכז את התלמידים מסביב למדורה אחת ולצלות את המרשמלו ביחד תחת השגחה.
מומלץ להוסיף שירה או סיפור סביב המדורה.
מעבר
סיכום
נפתח מעגל שיח עם התלמידים על החוויה שלהם.
נשאל אותם: איך היה להם האתגר? מה היה קשה? מה עזר להם להצליח? איך היה השיח בין חברי הקבוצה?
אפשר להעזר בקלפי רפלקציה.
חשוב לקחת בחשבון שנושא האש והדלקת האש, עלול לעורר בתלמידים התרגשות, סערה, קונפליקטים ומתחים, כיאה לאלמנט האש שיכולה להסעיר ולהתסיס.
מצד שני, העיסוק באש על כל הרגשות שהיא מעוררת, יכולה להוות הזדמנות נפלאה לעבודה רגשית חברתית.
דוגמאות לשאלות מנחות המעוררת שיח: מה מעורר את האש שבי? מה "מדליק" אותי? מה מעורר בי התרגשות? מה מניע אותי לפעולה? מה מעורר בי תשוקה ללמוד או לדעת? מה מכעיס אותי?
אש "טובה"- כזו שמניעה אותנו לפעולה. נותנת אנרגיה. מעוררת שמחה, התרגשות, מוטיבציה.
אש "רעה"- כזו ששורפת, מכלה אותנו בכעס, זעם, קנאה.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.