יום ירושלים
שיעור חוץ מותאם לחצר בית ספר כמו גם לאתר טבע עירוני, בו התלמידים יבצעו משימות חוויתיות בנושא ירושלים.
לכבוד יום ירושלים נצא עם התלמידים לשיעור חוויתי באוויר הירושלמי. התלמידים יעבדו בזוגות, תוך מעבר בתחנות שונות העוסקות בסמל העיר, ביציאה מהחומות ובנקודת ציון אהובה בעיר.
ניתן לערוך את השיעור בחצר בית הספר או באחד מאתרי הטבע העירוני ברחבי העיר!
פתיחה
נכנס את התלמידים במעגל ונתחיל לשיר שורה מתוך אחד משירי ירושלים (ירושלים של זהב, על חומותייך ירושלים, שבחי ירושלים, שער הרחמים וכו'). נמתין שהתלמידים יצטרפו לשירה ואז נתחיל לשיר את השורה הראשונה מהשיר הבא. לאחר כמה שירים נבקש מהילדים שיציעו גם הם שירים לירושלים.
נשאל את התלמידים: מדוע לדעתכם נכתבו כל כך הרבה שירים על ירושלים?
נבחר בשניים-שלושה תלמידים שיענו על השאלה ונגלה יחד שהעיר ירושלים חשובה מאוד כעיר מרכזית בזהות היהודית והישראלית שלנו. נוסיף רקע קצר על קביעת יום ירושלים לאחר איחוד העיר כעבור 19 שנים שהעיר העתיקה הייתה בידי הירדנים.
מעבר
נתחלק לזוגות, כאשר כל זוג עובר ביחד מתחנה לתחנה ומבצע את המשימה שמחכה שם.
גוף השיעור
*את קובץ המשימות כדאי להדפיס מספר פעמים על מנת שהתלמידים יוכלו לעבוד עליו במקביל.
נכווין ונפזר כל זוג לתחנה ובה משימה.
תחנה 1 – סמל העיר
סמל העיר ירושלים מורכב משלושה פריטים : אריה, חומה וענפי זית.
- שוחחו בינכם מה המשמעות של כל אחד ממרכיבי הסמל וכיצד הוא מסמל את ירושלים.
- הפכו לבלשים וצאו לחפש במרחב דוגמה לכל מרכיב של הסמל. כתבו או ציירו בריבוע המתאים היכן מצאתם אותם.
תחנה 2 – יוצאים מהחומות
התלמידים יקראו סיפור אחד מבין שלושה סיפורים, על ילד או ילדה שעוברים עם משפחתם מהעיר העתיקה לאחת מהשכונות החדשות הנבנות מחוץ לחומות, ויבצעו את המשימות הבאות בעקבות הסיפור.
- אספו פריטים שונים מהסביבה (לדוגמה: אבנים, ענפים, עלים)
- ייצגו בעזרת הפריטים את ההבדל בין המגורים בתוך החומות לבין המגורים בשכונת משכנות שאננים החדשה.
- דונו – כיצד מרגיש גיבור/ת הסיפור לאחר שעבר לגור בשכונה החדשה?
תחנה 3 – ירושלים שלי
מעבר
סיכום
נערוך סבב בין התלמידים בו נבקש מכל אחד לשתף את הכיתה במשהו חדש שלמד היום על ירושלים.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.