יוצרים עם עלים
עלי שלכת
פתיחה
נזמין את הילדים לשבת במעגל במפגש ולשמוע סיפור.
נספר את – יוליה אוספת עלים מאת שלום צוקרמן, ספריית פיג'מה
בעקבות הסיפור נזמין את הילדים לצאת לחצר ולחפש עלי שלכת.
מעבר
יציאה לחצר
גוף השיעור
נאסוף עלי שלכת שנמצא בחצר. נזמין את הילדים ללכת ולדרוך על העלים ולהאזין לצלילים המופקים בעקבות הפעולה.
נדקלם איתם את המילים: "יונתן אוהב ללכת, דווקא על עלי שלכת ועלים כה יבשים- רישש ריש ריש מרשרשים".
במידת האפשר, נצא לחצר הקרובה או לשטח הבר הקרוב לגן ונאסוף גם שם עלי שלכת במגוון צבעים צורות וגדלים.
לאחר מכן, נזמין את הילדים ליצור יצירות בשלוש תחנות:
- תחנת הדפסי עלים
תחנה ליצירת הדפסי עלים וחותמות מעלים-
בתחנה זו נדגים לילדים כיצד יוצרים חותמת מעלים.
בעזרת מעט צבע גואש על העלה ואז "נחתום" עם העלה על הדף.
כדי ליצור הדפס מעלים נניח את הדף שלנו מעל העלה, ואז נעבור בעדינות עם צבע פסטל או עיפרון על הדף ולאט לאט נחשוף את קווי המתאר של העלה על הדף שלנו.
- תחנת שרשראות עלים
נגיש לילדים חוט ומחורר ונציע להם לחקור כיצד ניתן לשלב בין החוט לעלים.
- תחנת כתרים – מי רוצה להיות מלך היער?
נגזור בריסטולים או קרטונים של קורנפלקס לרצועות ונהדק בגודל ראשו של כל ילד.
נגיש לילדים דבק, עלים בכמה צבעים ובכמה צורות ונזמין אותם להכין לעצמם כתר. לחלופין ניתן להדביק מסקינגטייפ הפוך על הכתר ונציע לילדים לחקור מה יכול להידבק אליו. לאחר שהילדים התקשטו בכתר של עלים נצא לשחק ב "מלך היער": משחק דימיון בו נאפשר לילדים לדמיין את עצמם כמלכים ומלכות של היער.
מעבר
נתכנס במעגל בחצר
סיכום
נזמין את הילדים להתכנס במעגל, נסכם בכך שעתה אנחנו בעונת הסתיו ונוכל למצוא מסביבנו בכל יום עוד ועוד עלים שנושרים מהעצים. נזמין את הילדים להמשיך ולגלות אילו עצים עומדים בשלכת בגן או בדרך אליו. נבקש מהילדים להציג את היצירות והקישוטים שיצרו, נוכל לסיים בריקוד שנמציא ביחד עם הילדים בתור מלכי ומלכות היער.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.