טבע עירוני
שימור מול פיתוח - סוגיית השטחים הירוקים בסביבה העירונית
התלמידים יתנסו בהתבוננות במרחב העירוני (הקשבה, הסתכלות ושימוש בכל החושים) ובהבעת עמדה מנומקת.
רוצים לגלות איפה הטבע העירוני הקרוב אליכם? מוזמנים לחפש במפה הירוקה של ירושלים!


פתיחה
נצא לחצר בית הספר, לגינה ציבורית סמוכה או לכל פינה ירוקה אחרת.
ננחה את התלמידים במשימת התבוננות- כל תלמיד ימצא פינה שקטה לעצמו עם דף תצפית רשחמ"ש:
"מה אני רואה" מה אני שומע" "מה אני חושב" "מה אני מרגיש" "מה אני שואל"
(לדוגמא- רואה ציפור, שומע ציוץ, חושב שאולי נפל גוזל, מרגיש עצוב, שואל איפה אמא שלו).
מעבר
גוף השיעור
נציג משימה לקבוצות:
"חפשו במרחב 2-3 עצמים וציינו האם הם נוצרו בידי אדם או האם הם טבעיים. לאחר שכולם סיימו נבדוק אם הבינו את ההבדלים בין טבעי למלאכותי".
לאחר מכן, ננחה את התלמידים להסתובב לאורך הרחוב ולבדוק כמה שטחים ירוקים או טבעיים (שבילים בין הב
ניינים, גינות, עצים) יש בשכונה לעומת בנייני מגורים, כבישים ומבני ציבור. כל קבוצה תערוך רישום של שטחים טבעיים ושל שטחים בנויים.
נתאסף למליאה ונתיישב במעגל. התלמידים יציגו את הממצאים שגילו:
- כמה אזורים מפותחים ובנויים ראינו, לעומת כמה שטחים ירוקים?
- האם המצב הזה הוא חיובי או שלילי?
התלמידים יכתבו עמדה מנומקת ומבוססת בעקבות הממצאים שהועלו: הצגת הנושא, מהי דעתי, נימוקים ודוגמאות.
לדוגמה: לאחר סיור בשכונה ראיתי שרוב הרחובות מלאים בבניינים ויש מעט בשטחים ירוקים. לדעתי המצב לא נכון, במיוחד לאור העובדה שהעולם נמצא במשבר אקלים וזקוק לשטחים ירוקים.
מעבר
סיכום
התלמידים יציגו את דעתם המנומקת במליאה, חברי הכיתה יחוו את עמדתם על הדעות המושמעות.
הצעה לפעילות המשך: התלמידים יכינו כרזות בעד ונגד שימור השטחים הירוקים, נלמד כללים לכתיבת כרזה.



חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.