חוקרים היקפים
חקירת היקפים במרחב: מדידה, השוואה והבנת ההבדל בין היקף לשטח.
מערך שיעור חוץ כיתתי חוויתי בו ילמדו התלמידים כיצד מודדים היקף. הם יתנסו בהשלמת מלבנים שונים בעלי היקפים זהים במרחב, יחקרו את ההיקפים בקבוצות קטנות ויבינו לעומק את ההבדל בין היקף לשטח.


פתיחה
נצא עם התלמידים למגרש הכדורגל, ננחה אותם לעמוד על הקו הלבן שמסמן את היקף המגרש. נבקש מכל אחד להניח את בקבוק המים האישי שלו (או חפץ אישי אחר) בנקודה בה הוא עומד. כשניתן את האות על התלמידים להתחיל לצעוד לצד ימין על הקו הלבן מבלי להפיל אף בקבוק בדרך, המסלול מסתיים כאשר הם חוזרים לנקודה ממנה התחילו (הבקבוק מסמן את נקודת הפתיחה).
לאחר ההקפה נתכנס יחד במעגל ונפתח שיח על משמעות ההיקף וכיצד מודדים היקף. נתייחס לכך שמדידת היקף מתחילה ומסתיימת באותה נקודה בדיוק.
מעבר
גוף השיעור
נכין מראש במרחב העבודה (אפשר להשתמש גם בשטח המגרש עצמו) 4 קודקודים לכל קבוצה, את הקודקודים נסמן באמצעות 4 מדבקות כאשר נקפיד לסמן מדבקות בצבע שונה לכל קבוצה. נשים לב למרחקים הבאים בין הקודקודים שנסמן:
- מלבן א' נמקם את הקודקודים כך שיווצרו זוג צלעות בגדלים 2 ס"מ ו10 ס"מ.
- מלבן ב' נמקם את הקודקודים כך שיווצרו זוג צלעות בגדלים 8 ס"מ ו4 ס"מ.
- מלבן ג' נמקם את הקודקודים כך יווצרו זוג צלעות בגדלים 3 ס"מ ו 9 ס"מ.
- מלבן ד' נמקם את הקודקודים כך שיווצרו זוג צלעות בגדלים 1 ס"מ ו11 ס"מ.
- מלבן ה' נמקם את הקודקודים כך שיווצרו זוג צלעות בגדלים 7 ס"מ ו5 ס"מ.
נגדיר לכל קבוצה את הצבע שלה לפי צבעי המדבקות נחלק להם את דף המשימות ונשלח אותם לעבודה עצמאית בקבוצות. נקפיד לעבור בין הקבוצות לעודד את התלמידים, להתרשם מהעבודה שלהם ולעזור היכן שנדרש.
על התלמידים לחפש את 4 הקודקים בצבע של הקבוצה ולחבר אותם בעזרת סרט דביק או גיר כך שהצורה תושלם למלבן. בשלב הבא עליהם לבחור לפחות 2 יחידות מידה שונות בכדי למדוד את היקף המלבן שלהם, לדוגמה: מדידה אחת בעזרת עיפרון ומדידה שניה בעזרת חבל. לאחר שמדדו, עליהם להמיר את יחידות המידה לס"מ בעזרת סרט מידה או סרגל, ולרשום לעצמם את היקף המלבן שהתקבל.
לאחר שהשלימו את משימת המדידה, ננחה את הקבוצות להתחלף בניהן ולחזור על המדידה במלבן החדש.
מעבר
סיכום
נבחר נציג אחד מכל קבוצה, נבקש ממנו לשתף – איך הייתה העבודה בקבוצה? ממה נהניתם במיוחד? האם שמתם לב לפרט מעניין בהיקפים שמדדתם?
לאחר סבב השיתוף נתייחס לעובדה שכל המלבנים היו בעלי היקף כולל של 120 ס"מ, למרות שמידות הצלעות היו שונות. נשאל את התלמידים: האם המלבנים היו כולם שווים בשטחם?
נדון בשאלה כיצד הדבר ייתכן, תוך שימת דגש על ההבדל בין ההיקף לבין השטח.



חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.