פשטידות אצטרובלים
פעילות להיכרות עם הציפורים, והכנת פשטידות ציפורים.


פתיחה
נשב במפגש במעגל עם כל הילדים. נספר סיפור או נשיר שיר שעוסק בציפורים.
הצעות: "חולד והגוזל" מאת מרג'ורי ניומן , "מקהלה עליזה" מאת לאה נאור.
בעקבות הסיפור או השיר נשאל את הילדים – אילו ציפורים הם מכירים? ומה הציפורים אוכלות?
נספר לילדים שהיום אנחנו נפתח מסעדה לציפורים ונכין יחד פשטידות אצטרובלים מיוחדות, כדי להזמין אותן להתקרב אלינו.
כדאי לבקש מראש מההורים והילדים להביא איתם מעט גרגרים וזרעונים מהמטבח שלהם כמו קטניות, זרעי חמניה ועוד.
מעבר
בחצר נארגן מראש עמדות עבודה כמספר הקבוצות ובכל עמדה מאורגן הציוד הדרוש: קערות, לחם יבש או קמח, קנקן מים, זרעונים ואצטרובלים.
נחלק את הילדים לקבוצות עם שמות של ציפורים: דרורים, שחרורים, עורבים, יונים, צוצלות וכו' (אפשר לחלק מדבקות מתאימות או כתרים עם ציור הציפור) ונצא לחצר ביציאה הדרגתית.
בכל פעם נקרא לקבוצה אחרת לצאת החוצה ולהתיישב בעמדה סביב הציוד שהכנו מראש.
גוף השיעור
לאחר שהילדים מתיישבים בקבוצות סביב חומרי הפעילות, נזמין אותם לפורר את הלחם היבש לקערה. במידה ואין לחם יבש ננחה אותם לשפוך 2 כוסות קמח לקערה ולערבב פנימה גם את הזרעים והקטניות.
כעת נעבור בין העמדות ונוסיף לקערה של כל קבוצה מעט מים.
בזמן שהילדים לשים את התערובת נמשיך לעבור בין הקבוצות ונוסיף מים לפי הצורך עד שמתקבלת תערובת בצק דביקה.
עכשיו נמלא את האצטרובלים בעיסה הדביקה. נבקש מהילדים להכין כדורים קטנטנים מהבצק, אותם דוחסים לתוך השקעים והרווחים שבין קשקשי האצטרובלים.
את פשטידות האצטרובלים שהכנו נקשור לגדר או לעץ. חשוב להקפיד לקשור את האצטרובל צמוד חזק לגדר או לענף כדי שישאר יציב כך שהציפורים יוכלו לאכול ממנו מבלי שיזוז.
מומלץ לבחור בגדר או בעץ שניתן לתצפת עליהם מחלון הגן כך שהמולת הילדים לא תבריח את הציפורים.
מעבר
נתכנס במעגל בחצר הגן.
סיכום
נתאסף במעגל ונזמין את הילדים לרקוד את ריקוד הציפורים.
נוכל לשחק ולשנות את מהירות השיר והריקוד.
לסיום נזמין את הילדים להיות בתצפית ובמעקב אחרי הציפורים המגיעות לאכול "מהמסעדה" שפתחנו ולהשתמש במגדיר הציפורים שברשותם כדי לנסות ולזהות את הציפורים המגיעות לאכול מהפשטידות!


חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.