מה עושים בגשם?
מגוון רעיונות לשיעורים בפנים ובחוץ בימים גשומים
אנחנו כל כך שמחים כשיורד גשם… אבל כל כך רוצים ללמוד בחוץ!
היציאה החוצה במזג אוויר מאתגר יכולה לתרום לתחושת המסוגלות של התלמידים, תוך התגברות על אתגרים ומכשולים ופיתוח חוסן אישי וקבוצתי.
כאן ריכזנו עבורכם מספר רעיונות ישומיים לשיעורים בימים גשומים!
עם הפנים החוצה
מקיימים שיעור חורפי בתוך הכיתה – כשממש אי אפשר לצאת…
יומן טבע – נביט מבעד לחלונות הכיתה ונתעד בציור איך נראית הסביבה בחוץ ביום גשום.
- כתיבה תיאורית – נכתוב ונתאר מה אנחנו מרגישים בחושים שלנו, מה אנחנו רואים, מה אנחנו שומעים, מה אנחנו מריחים וכו' (קובץ להדפסה).
- ראש בעננים – נבחר ענן בו נתמקד, נתבונן בו ונאפיין את המראה שלו (צורה, צבעים, מרקם, מהירות תנועה). נבחן כיצד הענן זז ומשתנה בשמיים לאורך מספר דקות. נגלה בעזרת מגדיר עננים איזה ענן ראינו (לכיתות גבוהות ניתן לאמת את הזיהוי גם לפי הגדרת הענן במדריך). נרחיב את אוצר המילים על עננים בעברית ועל החורף בכלל.
- למערך שיעור בנושא עננים לחצו כאן!
- בניית סירות– נאסוף חומרים שונים ברחבי הכיתה (פלסטיק, עץ, ברזל, בד, נייר, זכוכית ועוד), נמיין ונשער מי יצוף ומי ישקע. נערוך בדיקה בקערת מים, ונסיק מהתוצאות מאילו חומרים מתאים לבנות סירות. נערוך סדנת הכנת סירות מחומרים ממוחזרים.
במרחבי בית הספר
לובשים מעיל, מגפיים ומטריה ויוצאים לחצר
- שוטי שוטי ספינתי– נמצא שלולית חביבה ונערוך ניסוי השטה לסירות שיצרנו קודם לכן בכיתה. ניתן לשדרג את הניסוי לכדי לתחרות השטה בעזרת קשים ונשיפות.
- מד גשם– מדידת כמויות גשמים על ידי מד גשם (איך בונים מד- גשם? בתוך ספר הלימוד "מילה טובה מאוד" לכיתה ד', עמוד 91).
- כל הנחלים זורמים לים – נחפור תעלות באדמה וננתב את מי הגשמים ממקום גבוה למקום נמוך. תוך כדי העבודה נרחיב את אוצר המילים: אגן ניקוז, נגר עילי, חלחול, מדרון ועוד.
- בלשי בוץ– נחלק את הכיתה לשתי קבוצות, קבוצה אחת תתחבא במסתור, הקבוצה השנייה תצטרך למצוא אותה לפי סימנים ועקבות שהשאירו אחריהם.
- מציירים בבוץ – נשתמש בבוץ לציורים והטבעות שונות
- אתגר המים– נצא לבדוק איך מבנה בית הספר מתוכנן להתמודדות עם מי הגשמים. נספור מרזבים ונמדוד עם דליים את כמויות המים המנוקזים מגגות המבנה, נחפש היכן הנגר העילי זורם על משטחים מרוצפים והיכן הוא נספג בקרקע. נלמד על כמות המים המבוזבזת הנוצרת כתוצאה מבנייה עירונית ואי אגירת מי גשמים, נציע דרכים יצירתיות לטפל בבעיה (למידע – סל כלים לניהול נגר).
יוצאים לחוות את הגשם בטבע
מתלבשים הייטב ב"שיטת הבצל", מכינים מראש בגדים להחלפה ויוצאים!
- הגשם מטפטף על העורף– זה הזמן לחוות את החורף! נחקור ביחד איך אנחנו יכולים להתמודד עם הקור ועם הרטיבות, היכן יש מחסות ומה מחמם אותנו.
- חמים וטעים– נחתוך ונבשל מרק חורפי ונאכל אותו בעוד האדים אופפים אותנו.
- שיר אשיר בגשם– נטייל ונזמר שירים שאנחנו מכירים ואוהבים! –> רשימת שירי חורף
- בדיקת מצב– נלך לבקר בפינה שאנחנו מכירים הייטב, נתבונן כיצד הגשם משפיע על העצים, על האדמה, על בעלי החיים ועל צמחים שונים שנסגרים או נפתחים בגשם.
- סיפורי סבתא– נמצא או נכין מחסה, נשב מכונסים ונספר סיפור מרתק וחורפי.
שיהיה חורף טוב!


מיומנויות: תחושת מסוגלות ובטחון עצמי
בכיתה // בחצר בית הספר // בטבע


מיומנויות: תחושת מסוגלות ובטחון עצמי
בכיתה // בחצר בית הספר // בטבע
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.