בעיות מילוליות מהטבע
נלמד ונתרגל כתיבה ופתרון בעיות מילוליות בקבוצות באמצעות פריטים מן הטבע.
התלמידים יעבדו בקבוצות יכירו בעיות מילוליות מהטבע, יכתבו בעיות בעצמם, ויתנסו בפתרון בעיות מילוליות בנושאי חיסור, חיבור וכפל.
פתיחה
נתכנס יחד במעגל ונספר לתלמידים על עצמם באופן הבא:
כיתת תלמידים מקסימה מבית ספר… יצאה לחיק הטבע. אחד התלמידים ששמו… אסף חמישה אצטרובלים (נמתין שהתלמיד יאסוף את האצטרובלים).
שני חבריו… ו… אספו כל אחד שלושה אצטרובלים (שוב נחכה עד שיאספו התלמידים את האצטרובלים). כמה אצטרובלים היו לכל השלושה יחד?
לפתע הגיעה גולדי הכלבה ולעסה שני אצטרובלים. כמה אצטרובלים נשארו לילדים?
נספר לילדים שהיום הם יתנסו בבניית בעיות מילוליות.
מעבר
גוף השיעור
נשלח את התלמידים לעבודה בקבוצות על בעיות מילוליות.
נחלק לכל קבוצה ריבוע בד (או לחילופין דף חלק) ונשלח אותם לאסוף בין 3-5 פריטים שונים כל אחד.
ננחה אותם למיין את הפריטים שלהם ל- 3 קבוצות. נערוך סבב בין הקבוצות וננסה לנחש יחד עם הכיתה לפי אילו מאפיינים נעשתה החלוקה בכל קבוצה.
ננחה את התלמידים לבחור 2-3 פריטים ולהרכיב מהם בעיה מילולית בהשראת הסיפור שסיפרנו בפתיחה,
הקבוצה יכולה ללקט מהמרחב פריטים נוספים לפי הצורך.
על התלמידים לכתוב במחברת את הבעיה שהמציאו ולהניח על ריבוע הבד את הפריטים שאספו כך שיציגו את הבעיה שניסחו במחברת.
כעת ניתן להמשיך באחד משני האופנים הבאים:
- נעבור יחד כל הכיתה מקבוצה לקבוצה ונסייר בין המייצגים. ננסה להבין מהמיצג שעל ריבוע הבד מה הסיפור מאחורי הבעיה המילולית שכתבו התלמידים.
- כל קבוצה תתחלף עם קבוצה אחרת ותנסה לפתור את הבעיה החשבונית המוצגת על ריבוע הבד.
בסיום הצגת הבעיות ופתרונם נבקש מהתלמידים להחזיר את הפריטים חזרה לטבע ולקפל בצורה מסודרת את ריבועי הבד.
כשהתלמידים עסוקים במשימה בקבוצות, נשים לב לדינמיקה בכל קבוצה ולחלוקת התפקידים שנוצרת. תפקידים אפשריים: כתיבת בעיה מילולית, העתקת בעיה מילולית של קבוצה אחרת, הצגת הבעיה המילולית בפני קבוצות אחרות, סידור הפריטים על הבד ועוד.
מומלץ לעודד החלפת תפקידים בין התלמידים מפעם לפעם.
מעבר
סיכום
נבקש מהתלמידים לשתף:
לפי מה שעשינו היום- מהי בעיה מילולית?
איך לדעתכם הבעיה המילולית עוזרת להבין את התרגיל?
מה היה לכם מעניין או מפתיע ביום הזה?
איך היה לכם ללמוד חשבון דרך הטבע?
איך היה לכם לעבוד בקבוצה?
מה אפשר לשפר ומה אפשר לשמר בעבודה הקבוצתית לפעם הבאה?
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.