מהחיטה אל הלחם
שיעור סביב עונת הקציר וחג השבועות
מערך שיעור חוץ כיתתי המתחקה אחר תהליך הכנת הלחם משיבולת השדה. התלמידים יבינו לעומק ויתנסו בעצמם במלאכות הרבות הנדרשות להכנת לחם. בניגוד חד לעולם המודרני בו הלחם זמין במכולת תמורת כסף, שיעור זה הוא מעין ראי לעולם הקדום בו האדם נדרש לעמול על מנת לקבל פת לחם.
*שימו לב שהשיעור מתאים רק בעונת הקציר והוא מתקשר לחג שבועות המכונה גם חג הקציר משום שאנו חוגגים אותו בזמן קציר החיטה. בנוסף, בחג שבועות הקריבו בבית המקדש את קורבן שתי הלחם, קורבן זה היה הראשון שהובא מן החיטים החדשות שגדלו באותה השנה, ובכך נחשב ביכורי קציר חיטים.
פתיחה
נציג לילדים את גרגרי החיטה, ונניח לפניהם לחם. (אפשר גם בתמונות). נשאל אותם כיצד החיטה הופכת ללחם? איזה תהליך היא צריכה לעבור? נפתח דיון בנושא.
נחלק לכל 4-5 תלמידים את טבלת המלאכות מהחיטה ללחם מפורקת לשלבים.
על התלמידים לסדר את המשפטים בסדר הנכון ולהדביק על גבי שקף. לאחר שסיימו עליהם להפוך את השקף לצד השני ולבדוק האם התמונה מאחור הורכבה נכון.
בסיום נתכנס בחזרה למעגל ונסביר כל שלב בעזרת האיורים ובדגש על ההבדל בין הכלים הקדומים לבין הכלים המודרנים לצורך התהליך.
*יש להדפיס מראש את קובץ טבלת המלאכות בדף דו"צ ולגזור לרצועות את השלבים השונים. להכין מספר עותקים לפי הקבוצות וכמות התלמידים בכיתה.
מעבר
גוף השיעור
נעבור עם התלמידים בתחנות השונות לפי שלבי הכנת הלחם להכרות מעמיקה עם כל מהלך העבודה. בכל תחנה, כל קבוצת תלמידים תבצע את שלב ההכנה יחד.
שלב ראשון- קציר
נציג לתלמידים את המגל ונסביר את הוראות השימוש בו תוך התייחסות לכללי הבטיחות. כל קבוצה תקבל מגל ותתנסה בקצירת השיבולים. על כל קבוצה לקצור מספיק שיבולים לאלומה.
אם אין לנו שדה שיבולים נדלג על השלב הזה ונעבור להשתמש באלומות חיטה.
שלב שני- דישה
נחבוט את אלומות החיטה כדי להוציא את הגרעינים מתוך הקליפות. לחלופין אפשר להזיז את הגרעינים בתוך כפות הידיים ובעדינות להפריד בין הקליפות לגרעינים.
שלב שלישי- זרייה
נדגים לתלמידים כיצד להיעזר ברוח על מנת להעיף את הקליפות ולהפריד אותם מהגרעינים.
שלב רביעי– טחינה
נחלק לכל קבוצה מכתש ועלי ונשלח אותם לטחון את גרעיני החיטה. במידה ויש לנו אבן ריחיים נסביר לתלמידים על השימוש והתפעול של אבן הריחיים, ואז ניתן להם להתנסות בעצמם.
שלב חמישי- לישה
נאסוף לכוס מדידה או קערה את הקמח שטחנו התלמידים מכל הקבוצות, מכל המכתשים.
נעצור ונראה לתלמידים כמה קמח הצלחנו לאסוף. כמה זמן זה לקח לנו? כמה עבודה השקענו בשביל לייצר חצי כוס קמח?
נשתמש בקמח שהכנו ונוסיף אותו לקמח רגיל.
נעזר במתכון להכנת פיתות, ונכין את הבצק לפי המתכון.
שלב שישי- אפייה
ניצור כדורים מהבצק ונחלק לכל תלמיד כדור ממנו יכין פיתה. את הפיתות נאפה על הסאג' מעל המדורה.
*שימו לב שאת המדורה מומלץ להדליק כ10 דקות לפני אפיית הפיתות. אפשר להעזר בתלמידים שמתקשים להשתתף בשיעור ולתת להם משימה לבנות את המדורה.
מעבר
סיכום
ננקה את המרחב ונכבה את האש, לאחר מכן נזמין את התלמידים להתיישב לארוחה משותפת.
נקדיש דקה של מחשבה על התהליך הארוך שעברנו כדי להפיק מגרגר החיטה הקטן את הפיתה שבידינו.
נבקש מהתלמידים לתאר את החוויה שלהם. מה הפתיע אותם? מה התחדש להם? איזה שלב עייף אותם? מאיזו פעולה הם נהנו?
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.