פואנטה

ליווי צוותים בלמידה במרחבי החיים

ליווי צוותים בלמידה במרחבי החיים תאוריית השינוי שכונת גוננים היא שכונה עם הזדמנויות ואפשרויות במגוון הקהילתי, במרחבי חוץ שונים והזדמנויות לשיתופי פעולה עם גופים מהמגזר השלישי, העסקי והציבורי. המקום הייחודי של פואנטה מגיעה לידי ביטוי כגורם תומך בקשר בין גורמים שונים בתוך הקהילה, פעולה משותפת הדוקה עם הגוף השותף שלנו במרכז JLM Spark וגורמים נוספים בקהילה. זאת בנוסף למומחיות פדגוגית בתחום למידת החוץ והיכולת לתמוך במורים ליישם אותה בשטח. בתי ספר שיבחרו להצטרף לתהליך של למידה מקומית ולהוביל שינוי סדירותי משמעותי של יציאה ללמד במרחבי החוץ אחת לשבוע, יקבלו ליווי של רכז למידת חוץ. הרכז ילווה צוות מוביל של המהלך הבית-ספרי בתהליך צמוד אחת לשבועיים שבו יסייע להם להבין את ההזדמנויות והמשמעויות של למידת החוץ עד לרמת תמיכה בכתיבת יחידות לימוד. הצוות שיבחר יהווה צוות מוביל מטעם בית ספר מתוך תפיסה שהידע והכלים שירכשו יוכלו להעביר וללוות צוותים נוספים בבית ספר.

סרגל הלומד העצמאי

סרגל הלומד העצמאי מסייע לתלמידים לפתור בעיות שמתעוררות במהלך השיעור, באופן עצמאי. מה זה הכלי הזה? סרגל הלומד העצמאי פותח במטרה לסייע לתלמיד.ה לתרגל בפתרון בעיות באופן עצמאי, להוריד עומס מיותר מהמורה ולפנות אותה לסייע לתלמידים שצריכים אותה באמת.

הערכה עצמית על עבודה בצוות

דף הערכה על תהליך והתקדמות אישי כחלק מצוות שעובד יחד בשיתוף פעולה. מה זה הכלי הזה? הערכה עצמית היא כלי שמסייע ומלווה את התלמיד.ה בהערכת תהליך העבודה וההישגים בתרגול מיומנויות של שיתוף פעולה ועבודה בצוות.

למידה מבוססת מיומנויות

"פואנטה היא מפנה פתאומי שחל ביצירה, בדרך כלל בסופה או לקראת סופה. הפואנטה מתגלה באמצעות מידע שמתגלה לדמות הראשית בסיפור. בעקבות הגילוי חל שינוי בהבנה של הדמות ובקריאה חוזרת מסתבר שהרמזים נמצאו לאורך היצירה, אך לא הובנו כראוי". )ציונית, 2003( במרכז פואנטה לחדשנות חינוכית הגיבורים הם נשות ואנשי החינוך, הילדים והילדות, אלו המגיעים למרכז כדי להגשים חלומות, ללמוד ולהתפתח ולהפתיע את כולנו. הרמזים לתהליכי השינוי נמצאים כאן כבר שנים. קצב התפתחות הטכנולוגיה, השינויים במבנים החברתיים, הנגישות למידע והיכולת לעשות דברים באופן קל, פשוט ומהיר הם כל הרמזים שאנחנו צריכים כדי להבין את ה-פואנטה. את מרכז פואנטה הקים מנהל חינוך ירושלים בשנת 2019 כמרכז החדשנות של שכונת גוננים בירושלים. אנחנו מאמינים ששכונת גוננים היא מקום מופלא בעל עושר תרבותי וחברתי. האופי של השכונה מתבטא בקהילה שלה, במוסדות החינוך ובאנשים שבה. אנחנו מאמינים שליווי נכון לבתי-הספר בשיתוף העושר השכונתי מסייעים לבתי-הספר לשמור על הרלוונטיות שלהם ולתמוך במורות ובמורים שתפקידם לפתח אצל תלמידיהם את המיומנויות הנדרשות למציאות בעולם כיום. במרכז אנחנו עובדים עם 33 בתי-ספר משכונת גוננים, בהם כשנים עשר אלף תלמידות ותלמידים וכ700- נשות ואנשי חינוך. בתי-הספר שייכים לחינוך הממלכתי, לממלכתי-דתי ולחינוך הממלכתי הערבי, בהם בתי ספר בחינוך היסודי, בחינוך העל-יסודי ובחינוך המיוחד. זו בהחלט שכונה מיוחדת ואנחנו גאים להיות בה חלק משמעותי. מרכז פואנטה ערוצי הפעולה במרכז עבודה עם מורי השכונה אנחנו עובדים עם מורות ומורים בשכונה בתהליך ליווי, הנחיה והכשרה צמודה לפיתוח יחידות למידה מבוססי מיומנויות, לפיתוח כישורי הנחיה ולתהליכי למידה המבוססים על התנסות. מובילי המרחבים שלנו עובדים עם המורים בתכנון מערך הלמידה, בבניית השיעורים ובהעברתם בפועל במרכז שלנו. המורים מגיעים למרכז וכאן, במעבדה להתנסות פדגוגית, מותר לנסות, לטעות ואפילו להצליח! התנסות זו מאפשרת למורים ללמוד בליווי צמוד מההתנסות בכיתתם ולהתפתח מקצועית ואישית כמקצוענים בתחומם. במרחבים שלנו תמצאו את מרחב יצרנות דיגיטלית, מלאכה, ניו-מדיה, למידה חוץ כיתתית ואת ההאב הטכנולוגי, כל מרחב מצויד עם האמצעים הרלוונטיים. ליווי מנהלות וצוותים מובילים המנהלות )כי רוב המנהלים הם מנהלות( והצוות המוביל של בית הספר מקבלים ליווי צמוד של מלווה קבועה, והיא עוזרת להם להוביל את תהליך השינוי הבית-ספרי, לחשוב על החלום הפדגוגי שלהם, לבנות ולהוציא לפועל תוכנית שינוי פדגוגית וארגונית, מקיימת וישימה ברחבי בית-הספר. התהליך שהתחילו לעבור המנהלת והצוות המוביל עובר במהרה למהלך שינוי עמוק בכל תחומי בית-הספר. פדגוגיה קהילתית כבר ציינו שגוננים היא שכונה מיוחדת? יש בשכונה הזדמנויות רבות ללמידה, להתפתחות ולשיתופי פעולה והן יכולות לעזור לתהליכי למידה ולמרקם הקהילתי. בתהליך הפדגוגיה הקהילתית אנחנו לומדים מהמרחבים הפיזיים שנמצאים מחוץ לבית הספר ומהאנשים ומהקהילה שנמצאים בסביבת בית הספר. אנחנו לומדים איך אפשר לחבר בין בתי-הספר ובין בתי-הספר לקהילה שמקיפה אותם, ואיך אפשר לגרום לעשייה חינוכית ייחודית ומשמעותית בתוך השכונה. בין כישרון למיומנות "הילדה כישרונית ב.." אנחנו נוטים לשבח ולעודד, לעיתים אף מתבלבלים בין המשמעות של הכישרון ומידת השפעתו על הישגים באופן כללי. אנו חושבים שיש אנשים שהם כישרוניים בתחום מסוים ויש שאינם. דוגמה בולטת אפשר לראות במיומנויות של יצירתיות או חשיבה יצירתית. יש אנשים שמאמינים שהם יצירתיים ואחרים המאמינים שהם לא: "או שנולדתי יצירתי או שלא, ואני לא.." אנחנו שומעים מבוגרים וילדים אומרים לא פעם. הספרות המקצועית מציעה לנו משקפת שונה: אכן לכולנו יש כישרונות, יכולות מסוימות שבאופן טבעי אנו טובים בהם יותר מאחרים. יש הבולטים יותר בתחומים כמו מוזיקה, אמנות, שפה, חשבון וכן הלאה. לצד זאת, לכישרון לבדו יש גבולות, הוא יכול לסייע לאדם רק עד רמה מסוימת, כל עוד הוא לא ישקיע מאמץ לפתח אותו לרמה של מיומנות. אנג'לה דאקוורת' בספרה גריט )2017( מתארת שתי נוסחאות הממחישות את הרעיון: כישרון x מאמץ = מיומנות מיומנות x מאמץ = הישגים כל מיומנות ניתנת לפיתוח אצל ילדים. מטרתו של מסמך זה היא לסייע לכם להכיר פרקטיקות לפיתוח מיומנויות בקרב ילדים. מה היא למידה מבוססת מיומנויות? למידה מבוססת מיומנות היא גישה פדגוגית ממוקדת לומדים, ששמה דגש על פיתוח שיעורים ויחידות לימוד ממוקדי פיתוח מיומנויות. גישה זו באה לתת מענה לצורך הגובר ועולה בפיתוח מיומנויות המאה ה21- בקרב לומדים. בלמידה מבוססת מיומנויות נקודת ההתחלה בפיתוח שיעורים ויחידות לימוד ממוקמת בחיבור הוליסטי בין המיומנויות שאנו רוצים לפתח לבין הידע שאנחנו רוצים להקנות. ישנן גישות חינוכיות שונות השמות דגש על מיומנויות, וניתן לשלב בינן לבין למידה מבוססת מיומנויות, למשל למידה מבוססת התנסות, למידה מבוססת פרויקטים או למידה המבוססת על פתרון בעיות. עם זאת, בתכנון של יחידות הלימוד יש לשים דגש על צורכי הלומדים, על סגנונות הלמידה ועל פעילויות למידה וסביבה המאפשרים למיומנויות לבוא לידי ביטוי ולהתפתח. בדומה לעבודה על שרירי הגוף באימון גופני, שבה בכל פעולה של הגוף אנחנו מפעילים כמה שרירים במקביל, כך גם בלמידה – כמעט בכל פעולה או אינטראקציה הקשורה אליה אנו נדרשים להפעיל במקביל כמה מיומנויות. אנחנו מאמינים שיש ערך בעבודה עם מיומנויות, כאשר בכל פעם מתמקדים במיומנות אחת עד שמצליחים לאמץ דפוס חשיבה של למידה המבוססת על מיומנויות שונות. יש כאן שינוי בחשיבה ובאופן העבודה, שלנו כמורים ושל התלמידים שלנו, ולכן אנחנו צריכים לאמץ דפוס זה באופן הדרגתי. נקביל את עולם המיומנויות לתפריט של מסעדה. לרוב, התפריט מחולק לכמה תחומים: מנות ראשונות, מנות בשריות, דגים, פסטות וקינוחים. כל תחום מורכב מכמה מנות, וכל מנה מורכבת מכמה מרכיבים. במסעדה אנחנו יכולים "לשחק" עם המרכיבים, לבקש שהמנה תהיה חריפה יותר או פחות או לשנות מרכיב זה או אחר שישפיע על טעמה של המנה. באופן דומה, כשנפתח את "תפריט המיומנויות שלנו" נראה סוגים שונים של מיומנויות: שיתוף פעולה, למידה עצמאית, חשיבה יצירתית ועוד. כשניכנס לתחום מסוים בתפריט נראה שכל מיומנות מורכבת מכמה מנות, מכמה תתי-מיומנויות, מאחר שמיומנות אינה עומדת לבדה אלא מורכבת מכמה מיומנויות. תתי-המיומנויות האלו הן המנות שלנו, וכל מנה מורכבת ממרכיבים. אנחנו קוראים להם התנהגויות מצופות – ההתנהגות שאנחנו מצפים לה מהתלמידים. בלמידה מבוססת מיומנויות אנחנו מחלקים את תהליך הלמידה לשלושה שלבים:

ערכת יום היערכות פואנטה

רכת יום היערכות כוללת רעיונות ומחשבות על איך ליצור יום רלוונטי מעניין ומשמעותי. מה זה הכלי הזה? ערכת לבניית יום היערכות עם רעיונות מחשבות והרבה דברים טובים שאפשר לעשות על מנת לבנות יום הערכות לצוות בית הספר, שהוא רלוונטי, מעניין, ומשמעותי.

יומן אימוני בית-הספר העל-יסודי גבעת גונן

יומן אימוני שפותח ע"י צוות ביה"ס גבעת גונן חטיבת ביניים ועליונה ללווי תלמידים.ות. מה הסיפור של בית הספר? בית הספר על-יסודי בשכונת קטמונים בירושלים. בבסיס גישת החינוך של בית הספר עומדים ערכים הומניסטיים

אמנות מחוץ לכיתה

אומנות היא כלי המאפשר לנו לראות באופן פיזי רעיונות שונים. היא גם מאפשרת לנו לבטא את ההבנה שלנו בצורה חומרית, ולא בהכרח מילולית. דרך טובה להסביר נושא לימודי לתלמידים היא לתרגם לשפה אחרת, והפעם- התרגום הוא לחומר, לצבע או לצורה.

מצגת הצגה מול קהל

מצגת הצגה מול קהל מצגת להוראה מפורשת של הצגה מול קהל. המצגת כוללת התנסות קצרה והדגמה של עמידה מול קהל וניתוח ההתנסות יחד עם כללים בסיסיים להעברת פרזנטציה המצגת מתאימה לכל הגילאים, כמובן עם התאמות מסוימות העברת המצגת היא כעשרים דקות החומרים הנדרשים הם מחשב ומקרן דאגו לשתף את התלמידים כמה שיותר בהעברת המצגת, שימו לב שאתם עושים מודלינג של פרזנטציה בהעברת המצגת )ניתן אפילו לבקש מהתלמידים משוב בסוף בהתאם למה שלמדו 🙁

כלי עזר ללמידה עצמאית

אסטרטגיות להתמודדות עם אתגרים בלמידה. כל תלמיד.ה יכול.ה למלא ע"פ העדפה אישית על הכלי/מתודה: למי מיועד: משך זמן וחומרים נדרשים: דגשי הנחייה ושימוש: כלי עזר ללמידה עצמאית כלי זה משמש תלמידים ותלמידות בלמידה עצמאית, מעודד אותם לנסות אסטרטגיות שונות להתמודדות עם אתגרים העולים בלמידה לפני שייפנו לעזרת המורה באופן מיידי.

קבלת החלטות בקבוצה

כלי לאירגון רעיונות ע"פ קריטריונים נבחרים, כחלק מקבלת החלטות בקבוצה באופן משותף. על הכלי/מתודה: למי מיועד: משך זמן וחומרים נדרשים: דגשי הנחייה ושימוש: קבלת החלטות בקבוצה כדי שהחלטה בקבוצה תהיה טובה נדרשת חשיבה עצמאית מצד חברי הצוות וכדאי שתהיה סביבה בטוחה לשיתוף, בה כל משתתף יוכל להביע את רעיונותיו/ דעותיו מבלי שיתפספס אף אחד.

ליווי מורים במרכז פואנטה

ליווי מורים במרכז פואנטה תאוריית השינוי ישנה הבנה רחבה שנדרש שינוי בתהליכי למידה בבית-הספר, במרכז פואנטה אנחנו עובדים לאור תפיסה של למידה התנסותית מבוססת מיומנויות (להעמקה לחצו כאן), עובדים יחד עם המורים כדי ליצור יחידות לימוד המורכבות מתחומי הדעת ומיומנויות כגון שיתוף פעולה, לומד עצמאי, חשיבה יצירתית. בעזרת המרחבים והכלים השונים במרכז אנחנו מאפשרים למיומנויות לבוא לידי ביטוי כחלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה. אנחנו משתמשים בכלים כמו מדפסות תלת מימד, חותך לייזר, כלי מלאכה, נגרות, תפירה, פודקאסטים, למידת חוץ ועוד. אנחנו לא מגיעים ללמד ולהדריך, אנחנו כאן ללוות וללמוד יחד. כל מורה עובדת יחד עם מובילת מרחב ורכזת פדגוגית כדי לאפיין את הצרכים של הכיתה המיוחדת שלה, לחשוב על המיומנויות הנכונות, היעדים לפיתוח מקצועי שלה כמורה, לבנות את יחידת הלימוד וגם לעבור יחד את התהליך. התכנית למורי שנה א' – מורים שעדיין לא עבדו במרכז מגיעים עם הכיתה שלהם למרכז אחת לשבוע לאורך כל השנה לרצועת למידה קבועה של שעתיים וחצי, אלו מלמדים את תחום הדעת שלהם (מתמטיקה, שפה, היסטוריה וכו') יחד עם מובילי המרחבים ובתמיכה של הרכזות הפדגוגיות בתוך מרחב המשמש כמעבדה להתנסות פדגוגית. השינוי של המרחב פותח את המחשבה, מאפשר לראות הזדמנויות חדשות ולחוות תהליך של "הזזת המחט" לעבר התהליך הרצוי. התכנית למורי שנה ב' – מורים שסיימו עבודה בפואנטה במהלך שנה מוזמנים לה משיך לקבל ליווי פדגוגי על-ידי רכזות פדגוגיות לאורך השנה, כאשר אנחנו ממשיכים לקדם את מטרות תכנית ליווי המורים עם דגש על החזרת תהליכי הלמידה לתוך השיעורים, שימוש פרקטי בכלים שלמדו, שימור והרחבת תחושת המסוגלות ויצירת השפעה בית-ספרית רחבה.

משוב מתו״ק

מה זה הכלי הזה? משוב מתו"ק הוא כלי מישוב לעמידה מול קהל. הוא מתמקד בשלושה מרכיבים והם מבט, תנועה וקול. המורה יכולה לבחור להשלים את המשוב הזה במרכיבי התוכן של הפרזנטציה בהתאם לשיעור הנלמד, ולתת גם עליהם משוב. למי הכלי מיועד? תלמידים ותלמידות בגילאי יסודי ו/או חינוך מיוחד. משך זמן השימוש בכלי: תלוי במשך הזמן של כל פרזנטציה ובכמות התלמידים. לגילאים צעירים מומלץ לעבוד על פרזנטציה קצרה של 5 דק', בהתאם ליכולות שלהם ולקצב ההתקדמות הכיתתי. דגשי הנחייה/שימוש בכלי: על הכלי הזה ניתן לעבוד בקבוצה או בזוגות, בשני המקרים ההנחיה זהה: הילדה* המציגה מקבלת משוב מתו"ק מחברי הקבוצה או מבן.ת הזוג. ומתחלפים. הילדה שהציגה, מקשיבה לחברתה בזמן שהיא מציגה, וממשבת אותה. אם עובדים בקבוצה, ילדה אחת מציגה וכל חברי הקבוצה נותנים משוב וכאשר אחד מהם כותב עבור הממושבת. ומתחלפים עד שכל חברי הקבוצה הציגו את הפרזנטציה שלהם וקיבלו משוב. כעת, כל ילד וילדה עובדים על העמידה מול קהל בהתאם למשוב המתו"ק שקיבלו ומציגים שוב ושאר הקבוצה/בן.ת הזוג נותנים סבב משובים נוסף.

הערכה עצמית כלומד.ת עצמאי.ת

כלי להערכה עצמית כלומד.ת עצמאי.ת ביכולת ותרגול פיתרון בעיות באופן עצמאי. מה זה הכלי הזה? הערכה עצמית היא כלי שמסייע ומלווה את התלמיד.ה בהערכת תהליך העבודה וההישגים בתרגול מיומנויות הלומד.ת העצמאי.ת.

ליווי מנהלות וצוותים מובילים

מה הפואנטה של ביה"ס? ליווי מנהלות וצוותים מובילים תאוריית השינוי איך מובילים שינוי? לרוב אנחנו מצפים שתהליך שינוי ינוע מלמעלה למטה (Top-Down Change), שמנהלי המערכת יובילו רפורמה מערכתית גדולה שתוביל לשינוי הרצוי. דרך נוספת להובלת שינוי היא מלמטה למעלה (Bottom-up או Grassroot) דרך נשות ואנשי החינוך שיניעו את המערכת למצב הרצוי כי הם מכירים את המערכת מהשטח עצמו. חלק מהאתגרים של שחקנים אלו קיימים במדדים של נכונות ויכולת. לחלק מהשחקנים יש נכונות גבוהה להוביל שינוי אבל יכולת נמוכה, ולשחקנים אחרים יש יכולת גבוהה אך נכונות נמוכה. לצד שחקנים אלו ישנם סוג נוסף של שחקנים שלעיתים נשכחים, אלו שחקני האמצע, להם יש מספיק נכונות ומספיק יכולת להשפיע ולהוביל את השינוי הרצוי. בראיית מערכת החינוך כולה אנחנו מאמינים שמנהלי בתי-הספר הם שחקני אמצע, הם יכולים להוביל שינוי בית-ספרי למטה לסגל בית-הספר, להשפיע לצדדים על המנהלים העמיתים שלהם וגם על שחקני המעלה שיכולים ללמוד מהם להתוות מדיניות באמצעות ההתפתחות בשטח. מנהלים משנים את מערכת החינוך! בפואנטה אנחנו מספקים ליווי צמוד למנהלות כדי להגשים את החלומות שלהן, לזהות את הפואנטה של ביה"ס ולפעול בתכנית עבודה סדורה כדי להגשים אותה לאור היעדים העירוניים דרך שינויי סדירויות והטמעת פדגוגיות רלוונטיות

משחק הזיכרון

משחק הזיכרון אוצר מילים דף הסבר כמו כל משחק זיכרון, המטרה היא לאסוף כמה שיותר זוגות מילים. בתחילת המשחק מחליטים עם כמה זוגות מילים משחקים. הזוגות מורכבים ממילים נרדפות, ובאמצעות המשחק ניתן להעשיר את אוצר המילים וללמוד באופן עצמאי ובעזרת "מילוג" מילים חדשות. ישנן שתי רמות בקובץ! תלמידים.ות ביסודי שימו לב, עמודים 1-3 לכיתות ה-ו, ועמודים 4-5 לכיתות ב-ד ניתן לשחק עם כמה זוגות מילים שרוצים ובהתאם לכך משך זמן הפעילות. מחשב נייד פתוח באתר "מילוג". מינימום 10-15 דק' המשחק מצויין בתור תחנה בפני עצמה או כמשימת למידה אישית/ קבוצתית. ניתן לשחק לבד, אבל הרבה יותר כיף בקבוצה. הנחייה למורה: להניח לתלמידים ללמד את עצמם, להתשדל לא לתת את התשובה הנכונה ולאפשר תירגול שוב ושוב עם המילים השונות. ניתן לשחק עם זוגות מילים משתנות, כדי לשמור על עניין ולמידה מתמשכים, גם כשכבר "מכירים" את המשחק.

כלי משוב עצמי ומשוב עמיתים

מה זה הכלי הזה? זהו כלי רפלקציה למישוב עצמי וגם למישוב עמיתים סביב עבודת חקר. במקור נכתב עבור כיתה שעבדה על עבודת שורשים, אבל יכול להתאים לכל פרויקט אישי מורכב או ארוך יחסית, שיש בו חקר, כמה שלבים ותוצר סופי. למי הכלי מיועד? תלמידי כיתה ד' ומעלה משך זמן השימוש בכלי: הקובץ מורכב משני כלים, אחד למישוב עצמי ואחד שבו כל תלמיד* נותן משוב לתלמיד אחר מהכיתה. חשוב לתת מספיק זמן, כ10- דק' למילוי של כל אחד מהמשובים, על מנת שיהיו משמעותיים ובעלי ערך. דגשי הנחייה/שימוש בכלי: כל תלמיד* מקבל בתחילה את דף "סיכום אישי". הרעיון הוא ללמוד מן הניסיון וההתנסות של הפרויקט הנוכחי, על מנת להשתפר לפעמים הבאות. בשלב המישוב העצמי חשוב להדגיש את הערך הרב שמקבלים מתוך התנסות, טיוטות מרובות וטעויות, כל אלה הן חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה והזדמנות מצויינת כדי להשתפר בפעמים הבאות. )כ10- דקות(. לאחר שכל תלמיד מילא את המשוב העצמי, מתחלקים לזוגות וממשבים זה את זו בעזרת דף "משוב עמיתים". בכיתות שבהן הדינמיקה החברתית רגישה או מצריכה התייחסות מיוחדת, על המורה להקדיש מחשבה ולהתאים את הזוגות מראש, לפני השיעור, כדי שהמשוב יהיה יעיל, נעים ומלמד. בכיתות שבהן אין צורך כזה, מומלץ לאפשר לתלמידים לבחור לבד את בן או בת הזוג שלהם. )כ10- דקות(.