בונים שבט
מתרגלים שטח והיקף בחוץ
התלמידים יכירו את נושא השטח וההיקף בחוץ דרך חומרים מוחשיים ובאמצעות תנועה של הגוף. נבחר אזור ליד בית הספר שיש בו עצים, שטח אדמה, הרבה חומרים לאיסוף כמו אבנים, מחטי אורן או אצטרובלים, ונקודות שאפשר "למתוח ביניהן קווים".
פתיחה
יש לבחור גבולות גזרה יחסית מצומצמים ולהנחות את התלמידים היכן הם. *הערת בטיחות: יש ללמד את התלמידים כיצד להרים אבנים בבטחה בטבע – לכיוון הנגדי של הגוף.
נפתח בסיפור מסגרת של כפר:
שבט הזולו הגיעו ליער ותכננו להתיישב בו. כדי שיוכלו לדעת היכן כל אחד גר היה עליהם לסמן כל אחד את המקום בו יקים את ביתו.
כעת, אתם תהפכו לשבט הזולו! על כל אחד מכם לסמן את המקום שבו יהיה ביתו ולהתיישב בתוכו. לרשותכם כל החומרים הקיימים מסביבכם בטבע. יש לכם 10 דקות!
צאו לדרך!
תלמידים שסיימו לסמן את שטח ביתם ולהקים אותו יכולים להוסיף ל"בית" שיצרו קישוטים.
(למורה: הכוונה היא שהתלמידים יצרו שטח והיקף של צורות מגוונות על גבי הקרקע מחומרים מגוונים כגון אצטרובלים, ענפים, זרדים, אבנים וכו')
מעבר
גוף השיעור
מטרת המשחק להתחמק מהזאבים אל תוך השטחים הסגורים. הזאב יכול לתפוס רק את מי שלא
בתוך שטח בית סגור. על הילדים להסתובב במרחב ולהיכנס לשטח הבית הסגור כשהזאב מתקרב אליהם. אפשר להכין מראש כמה בתים פתוחים. מנצחים הם אלו שהצליחו להישמר בביתם מבלי לדגור.
נספר לתלמידים: "שלום לבני שבט הזולו! הבוקר, הציידים שלנו סיפרו לי על זאב רעב, שמסתובב באיזור ומחפש טרף (כדאי לשלב קריצות לתלמידים שנראים מפוחדים). למזלנו, הזאב לא יכול להיכנס לבתים המוגנים והסגורים שלנו. וודאו שביתכם מוגן ומסומן היטב לפני שהזאב מגיע שוב!" ניתן לתלמידים 3 ד' לארגון מחדש של הבתים ולווידוא שהם מוגנים. "אני (המורה), אהיה הזאב בשלב הראשון, ולאחר מכן אפשר לבחור עוד זאבים (מומלץ שניים עד שלושה תלמידים). עכשיו אתם, בני שבט הזולו, יוצאים לשדה ללקט מזון וכשתראו את הזאב מגיע- עליכם להיכנס פנימה לבתים שלכם!"
כדי לסמן בית של ילד/ה שנתפסו- פותחים פתח לבית, שמראה שעכשיו ההיקף פתוח- אין שטח ויש אפשרות לזאב להיכנס, זה כבר לא שטח ששומר (כמו משחק הכיסאות).
מעבר
סיכום
נדבר על האיזור הסגור שבנינו – איך קוראים לו? בתוך מה ישבנו במשחק? באיזור של 'הפנים'- איך קוראים לו? נאפשר לתלמידים להעלות מושגים הקשורים להיקף ושטח. נסכם את השיעור בכך שיש היקפים בצורות שונות, מה שמשפיע על השטח שגם הוא שונה מצורה לצורה.
הרחבות והקשרים נוספים:
- נקודות לפיתוח חשיבה: התייחסות לגודל , לצורה , היחס בין הפנים לחוץ (שטח והיקף)
- תיאור של ה'בית'- כתיבה או יצירת חידות- מי אני? / שיתוף עם המורה לשפה בנושא תיאור.
- צילום של הבתים של הילדים ולהמשיך פעילות
- השוואה – דומה ושונה .
- ליצור רישום במחברת – שרטוט
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.