הסוואה
מתרגלים את עקרונות ההיטמעות בסביבה בדומה לבעלי החיים והצמחים
תוך משחק והתנסות, התלמידים יתחלקו לקבוצות ויסוו בשטח את אחד מחברי הקבוצה.
- שימו לב שהשיער יותר מתאים לסביבה של יער או חורשה.
- מתאים במיוחד סביב נושא ההתחפשות בפורים.
לסרטון הדגמה על נושא הסוואה בשטח לחצו כאן
פתיחה
נפתח בשיח ושאלות לתלמידים – מדוע בעלי החיים זקוקים להסוואה? מדוע בני האדם זקוקים להסוואה? איזה צורך משרתת ההסוואה?
נציג לתלמידים תמונות של בעלי חיים המסתווים בסביבתם וניתן להם לנסות למצוא אותם בתמונה. נשאל כשאלת המשך לכל תמונה – מה סייע לבעל החיים הזה להסתוות הייטב בסביבתו? נפיק עקרונות שונים מתוך תשובות התלמידים: צבע מותאם, צורת גוף "שבורה", דמיון לצורה של עצם בסביבה ועוד.
מעבר
גוף השיעור
מעבירים את ההנחיות לקבוצות לפני היציאה למשימה:
בעוד רגע נתפזר בשטח, כל קבוצה תתמקם במרחק מקבוצה אחרת במקום שבו לא יראו אחת את השנייה. לכל קבוצה יש 30 דקות להסוות את אחד מחברי הקבוצה בצורה הטובה ביותר ולעזור לו להיטמע עם הסביבה.
לאחר סיום ההסוואה שאר חברי הקבוצה מתכנסים בנקודה שהוגדרה מראש כנקודת ההתכנסות, על הילד המוסווה להישאר במקומו ולא לזוז. לאחר מכן נצא לסיור בעקבות הילדים המוסווים בשטח, ועל שאר הקבוצות יהיה למצוא את המסתווים!
כמה טיפים להסוואה לתלמידים לפני שיוצאים למשימה:
- בחרו נקודה בשטח שבה התלמיד יוכל לשכב או לשבת במשך זמן רב בנינוחות.
- השתמשו בבדים בצבעי אדמה או בצבעים ירוקים על מנת לכסות חלקי גוף חשופים ובהירים.
- על גבי הבדים שפכו אדמה ועלים שיסייעו להטמיע את המסתווה בסביבה.
- השתמשו בצבעי אדמה על מנת להכין איפור מהטבע ולכסות בעזרתם חלקי גוף חשופים.
- טשטשו את אזור ההסוואה כך שלא יישארו עקבות שלכם בסביבת העבודה.
על המורה להנחות את הקבוצות על מיקומי ההסתוות שלהן בשטח ולוודא שקבוצה אחת לא רואה את הקבוצה השנייה. בזמן המשימה יש להסתובב בין הקבוצות ולסייע להן, להמליץ ולתת טיפים שישפרו את ההסוואה.
כעבור חצי שעה נקרא לתלמידים להתכנס בנקודת הכינוס שהוגדרה מראש. נסביר לתלמידים שאנחנו עכשיו הולכים לחפש את הילדים המוסווים, כל קבוצה תוביל את הכיתה לאזור שלה שבו צריך לחפש את הילד שהסתווה. ניתן את ההזדמנות לכל הילדים לגלות את המוסווה בעצמם- כלומר, גם אם הם רואים ומזהים את הילד המוסווה עליהם לשמור על שקט ולתת הזדמנות לכל שאר הכיתה לגלות.
מעבר
סיכום
נפתח עם התלמידים שיח על החוויה שלהם בתור מוסווים או בתור מסווים: איך הייתה העבודה המשותפת? האם יצאתם בתחושת הצלחה? איך היה לתת לחברים האחרים מהכיתה לחפש בשטח את התלמיד המוסווה?
נשוחח על ההסוואה, למה היא הייתה מוצלחת או מה ניתן היה לשפר, איך נעשה זאת שוב בפעם הבאה?
נוכל לנהל דיון- איזו הסוואה הייתה הכי מוצלחת ולמה?
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.