קוראים ומלקטים
מזהים ומלקטים דרך טקסטים מפעילים
התלמידים יתנסו בזיהוי צמחים דרך מגדיר, ילקטו את הצמחים, יעבדו לפי מתכון ולבסוף יהנו מלאכול ולטעום מהתוצר. הלמידה בנושא פעלים וטקסט מפעיל, פעילות זיהוי וליקוט צמחים.
- שימו לב! שהשיעור מתאים רק בעונת הליקוט- מסוף החורף ועד סוף האביב.
- שימו לב! נדרשתידע קודם נדרש- היכרות מוקדמת עם משמעות הפועל, התרמה של מילים חשובות לשיעור חוץ: ליקוט, מכתש ועלי, לכתוש. היכרות עם עונות השנה.
פתיחה
- נפתח בהתייחסות לסביבה ונדבר על עונת האביב: מה אנחנו רואים מסביבנו? מה המזג האוויר? איך נראית הצמחייה סביבי?
- לבסוף, נשאל את התלמידים: האם ידעתם שחלק מהצמחים שאנו רואים סביבנו הינם צמחי מאכל? היום נגלה כמה מהם ונכין מהם מטעמים.
מעבר
נחלק את התלמידים לקבוצות (5 בקבוצה) אפשרות למעבר דרך משחק המולקולות. או בדרך משחקית אחרת. באמצעות מגוון שיטות לחלוקה לקבוצות.
גוף השיעור
א. זיהוי וליקוט צמחים
נצא לזהות וללקט צמחים בעזרת מגדיר צמחים מותאם וקטן. כל קבוצה תקבל כרטיס מגדיר של צמח אחר (נערוך בחירה מושכלת אליו אילו מהצמחים נלקט לפי מגוון הצמחים הקיימים בסביבה שבה נקיים את השיעור). ניתן לערוך עם התלמידים קריאה מונחית של המגדיר שקיבלו ולשאול:
* מה מסמנים הסימנים בצידי הדף?
* כיצד הם יכולים לעזור לנו להבין את מה שכתוב?
* היכן בדף המגדיר נמצאת הנחיית הפעילות?
נצטייד בציוד הנדרש לכל קבוצה: – סלסלות ליקוט, מגדיר צמחים, מספריים.
קבוצה שסיימה ללקט את הצמח שלה חוזרת איתו למעגל.
ב. כעת נעבור לשימוש בטקסט מפעיל להכנת המתכונים.
– כל קבוצה תקבל דף הנחיות אותו תצטרך לסדר לפי סדר הפעולות הנכון. קבוצה שתסיים תיגש למורה לאישור ותקבל את שאר המצרכים והכלים להכנתו.
מעבר
סיכום
נתאסף למליאה ונשב במעגל. נסכם את השיעור בארוחה משותפת מעשה ידינו להתפאר!
נחזור על הפעלים בהם השתמשנו לאורך הפעילות – ליקטנו, זיהינו, אספנו, חתכנו, בישלנו ועוד.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.