מתעדים ביומן טבע
מערך שיעור של ראשית העבודה ביומן טבע
נצא עם התלמידים לתעד את הטבע המשתנה לאורך השנה, נבחין בפרטים, נשאל שאלות ונזהה הקשרים, מתוך התבוננות וציור. לאחר רכישת מיומנות התיעוד- נחזור מידי פעם לאותה הפעילות ונמלא אט-אט את יומן הטבע האישי- במסעו של כל תלמיד למפגש ייחודי עם הטבע.
- ניתן להשתמש בשיעור זה כבסיס לשיעורים במקצועות לימוד נוספים כגון שאילת שאלות בעברית, חקר במדעים, להתאים לתקופה בשנה ולעסוק דווקא בתיעוד עצים למשל, לכבוד ט"ו בשבט.
- כלי מעולה ללמידה חוץ כיתתית.
פתיחה
- נזמין את התלמידים לבחור פריט טבעי מהסביבה הקרובה (עלה, אבן, ענף וכד'), להתבונן בו במשך מספר רגעים ולערוך רשימה הכוללת כמה שיותר פרטים אליהם שמו לב במהלך ההתבוננות (למשל: הגוונים של העלה מתחלפים מכתום לצהוב, בצד הקדמי העלה מבריק ואילו בצד האחורי הוא מט, נראה שהעלה אכול מעט, העורקים שלו סימטריים וכך הלאה).
- לאחר שסיימו, נבקש מהתלמידים להניח את הפריטים במרכז המחצלת ולהחליף את המחברות עם חבריהם. על כל תלמיד לאתר על המחצלת את הפריט שמתואר במחברת שקיבל. כך נבחן האם התיאור המפורט עזר לנו לזהות ולהבחין בדברים שלולא הפירוט במחברת לא היינו מבחינים בהם.
- נערוך איסוף קצר של חוויית התלמידים מההתבוננות הקרובה, ולאחר מכן ננחה אותם לקראת המשימה הבאה: תיעוד בציור ביומן טבע.
- נמלא ביחד את התאריך, נציין את מזג האוויר ונסביר לתלמידים שעליהם לבחור בסביבה דבר מה מעניין שאותו הם רוצים לתעד! עליהם לצייר את הפריט המדובר באופן נאמן למציאות (ככל הניתן), להתבונן היטב (כפי שתרגלו לעיל) ולציין כמה שיותר פרטים בנוגע לפריט המדובר. לאחר הציור, נוסיף לדף מידע, שאלות והשוואות בעזרת הסמלים שבסימניית יומן טבע ( ! – שמתי לב ש… ? – מעניין אותי למה/איפה/מתי… = זה מזכיר לי).
פעולת הציור עלולה להיות מתסכלת עבור חלק מהתלמידים. נדגיש במיוחד עבורם שהמטרה אינה שהציור ייצא "יפה", "מושלם"או "מהמם", אלא לסייע להם לתעד את הטבע ביומנם האישי מנקודת מבטם.
מעבר
בתוך הגבולות המוגדרים, נשלח את התלמידים לבחור פינת ישיבה במקום נוח, בו הם מבחינים בדבר נפלא אותו הם רוצים לתעד ביומן טבע. עליהם לקחת איתם את היומן, כלי ציור וכתיבה. נזכיר את קריאת האיסוף, שכאשר ישמעו אותה יידעו שהגיע הזמן לחזור.
גוף השיעור
התלמידים יושבים בפינות הישיבה, מציירים ונעזרים בסימניית יומן טבע על מנת להוסיף פריטי מידע, שאלות והשוואות על גבי התיעוד. נעבור בין התלמידים, נתפעל מתשומת הלב לפרטים, מהבחירות המיוחדות שלהם מה לתעד, מהשאלות שעולות ועוד. מספר דקות לפני סוף זמן התיעוד נכריז שבקרוב מתאספים.
מעבר
נאסוף את התלמידים בעזרת הקריאה המוסכמת או באחת ממגוון המתודות רגליים מגנטיות | מגוון שיטות לאיסוף קבוצה
סיכום
ננחה את התלמידים להניח את מחברותיהם במעגל, ולעמוד במעגל חיצוני. נסתובב במעגל כיתתי באותו הכיוון ונתפעל מהתיעודים השונים. נתיישב בחזרה, ונבקש מהתלמידים לשתף איך הייתה להם חוויית התיעוד הראשונית הזו. נסביר לתלמידים שנחזור ונתעד שוב ושוב את הטבע סביבנו בעונות השנה השונות, ונשים לב (בהתאם לרצון המורה) האם וכיצד התיעודים משתנים.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.