בואו, עננים
שיעור לכיתה לימי גשם - לומדים להכיר מקרוב את סוגי העננים השונים
// עברית
התלמידים יקראו קטעי מידע על סוגי עננים, יאפיינו ויצרו דגמים. לאחר מכן, התלמידים יערכו תצפית מבעד לחלונות הכיתה ויגדירו את העננים בשמיים.


מיומנויות: קריאה, התבוננות, עבודה בקבוצות
ג', ד', ה'
בכל מקום בו ניתן לראות את העננים
צמר גפן, נייר אפייה, קרפ בצבעי לבן ואפור, דבק נוזלי, מסקינג טייפ, טושים אפורים, פלקט לתליית העבודות, בריסטול גדול או כל לוח אחר בכיתה, קרטון
אילה קדרי פרידמן
פתיחה
איפה? בכיתה או במליאה
כמה? 10 דק'
מה מזכיר לי הענן?
נפתח את השיעור בהתבוננות משותפת מבעד לחלונות הכיתה. נבקש מהתלמידים לשתף בצורות מעניינות שהם רואים בעננים שבשמיים.
מעבר
גוף השיעור
איפה? בכיתה או בחוץ
כמה? 30 דק'
מעמיקים בעננים
לכיתות גן, א-ב:
- נחלק את דפי העבודה וננחה את התלמידים לגזור את ריבועי העננים ולהדביק אותם על גבי חלון מקרטון.
- נצא לחצר בית הספר ונתבונן דרך חלון הקרטון (המגדיר שיצרנו) בעננים שבשמיים, וננסה להגדיר אותם בעזרתו.
לכיתות ג-ו:
- נחלק לכל קבוצה כרטיסייה המכילה מידע על סוג מסויים של עננים. ננחה את התלמידים לקרוא את הקטע, לסמן מילים קשות ולבאר אותן.
- בעקבות הקריאה – יכינו התלמידים דגם של סוג הענן עליו קראו. על הדגם להיות מדוייק לפי התיאור בכרטיסייה. במהלך העבודה נסתובב בין התלמידים, נאשר ונסייע לתלמידים לדייק את ההבחנות שלהם לפי המתואר בכרטיסיות ובעזרת מגדיר העננים המצורף.
מעבר
סיכום
איפה? במליאה
כמה? 10 דק'
מסכמים ביחד תובנות על העננים
- בכיתות הנמוכות – נתעד בלוח התצפית הכיתתי את העננים בהם צפינו היום.
- בכיתות הגבוהות יותר – נבקש מהתלמידים להציג הענן שהכינו בפני הכיתה, כל קבוצה תדגיש את המאפיינים הייחודיים לענן שהכינה. לבסוף, כל קבוצה תדביק את הענן שלה במיקום המתאים על גבי פלקט או על הלוח בהתאם לגובה שלו בשמיים (ענני גובה רב, ענני אמצע ועננים נמוכים).
- נשאל את התלמידים – איך הייתה לכם חוויית ההתבוננות בשמיים והלמידה על העננים? נעניק מקום לשיתוף ולשאלות נוספות.
- כפעילות המשך, נזמין את התלמידים למלא תצפית שבועית על העננים הנשקפים מחלונות הכיתה.


מיומנויות: קריאה, התבוננות, עבודה בקבוצות

ג', ד', ה'
בכל מקום בו ניתן לראות את העננים
צמר גפן, נייר אפייה, קרפ בצבעי לבן ואפור, דבק נוזלי, מסקינג טייפ, טושים אפורים, פלקט לתליית העבודות, בריסטול גדול או כל לוח אחר בכיתה, קרטון
אילה קדרי פרידמן
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.