הכרות עם האזוב
העמקה במאפייני האזוב וחיבור לאזוב בסיפור יציאת מצרים
התלמידים יתבוננו ויכירו לעומק את האזוב ושימושיו הרפואיים, יתנסו בליקוט האזוב ושימורו על ידי ייבוש והשריה בשמן ויכירו את מקומו של האזוב ביציאת מצרים.
- השיעור מתאים לחורף שבו מתחדשים עלי האזוב או לאביב שבו פורח האזוב | השיעור נכתב תוך התייחסות למקומו של האזוב ביציאת מצרים. אפשר להוסיף את אזכורי האזוב השונים בתורה או לחלופין להכיר את האזוב ללא התייחסות למקרא.
פתיחה
- בוחרים תלמיד, מכסים את עיניו, ומניחים ענף אזוב בידיו. על התלמיד להריח , למשש ולטעום את הענף ולנסות ולתאר את הצמח.
- האזוב הוא צמח בולט בנוף החורש הים-תיכוני והוכר לאורך השנים כצמח תבלין ומאכל, פולחן ומרפא. ננסה להתחבר אליו גם אנחנו היום ולהכיר אותו על צדדיו השונים.
- הערה: ניתן לכסות את עיניהם של כל התלמידים וכך לאפשר לכולם הזדמנות לפגוש את הצמח בדרך זו.
מעבר
גוף השיעור
- התלמידים נשלחים למשימת חיפוש. על כל אחד מהם להביא 10 ענפי אזוב תוך הקפדה על כללי הליקוט: חיתוך מתחת לפרק באלכסון ולא יותר מדי מאותו השיח. בכדי לוודא את הזיהוי שלהם, עליהם לקטוף ענף אחד, להראות למורה ואז ללקט את השאר.
- בסיום הליקוט, שבים למרחב הפעילות ומקבלים את הכרטיסייה בה מופיעות המשימות הבאות:
- התבוננו באזוב- תארו אותו במחברת. התייחסו לצבע, טעם, ריח, גודל עלים.
- הדביקו ענף במחברת.
- קראו את הפסוק וענו על השאלה שלאחריו: "וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר." (שמות יב, כו). מה עשו בני ישראל עם האזוב?
- קחו 5 ענפים וחוט והכינו גם אתם אגודת אזוב- רשמו על פתק את שם הצמח. את 5 הענפים הנותרים, שימו במרכז המעגל.
- התלמידים יקבלו כרטיסיה מהמורה ובה משימה: הכינו הצגת פנטומימה קצרה על שימוש רפואי של האזוב.
מעבר
סיכום
- כל זוג תלמידים מציג את ההצגה שהכין. על שאר התלמידים לנחש על בסיס ההצגה את שימושיו הרפואיים של האזוב.
- שיח: למה לדעתכם לקחו דווקא את האזוב דווקא במכת בכורות שלפני יציאת מצרים?
ניתן להציע שהאזוב נבחר משום שהוא צמח מרפא, ונעשה שימוש דווקא בו במהלך מכת בכורות על מנת להציל ולשמור ממוות.
בעקבות הפירוש המוצע, נזמין את התלמידים להתנסות בשימושיו הרפואיים של האזוב:
- את האגודות שהכנתם, קחו הביתה, תלו במקום יבש עם זרימת אוויר. עוד 3 שבועות יתייבש האזוב ותוכלו להשתמש בו בחליטה להקלה על צינון, שיעול וכאבי ראש.
- בנוסף, כמו שראיתם, מריחת שמן שהושרה בו אזוב מצוינת להרגעת גירודים ויובש בעור, להרגעת שיעול וכאבי בטן. אכילת שמן שהושרה בו אזוב מצוינת לפתיחת העיכול והתאבון . ולכן נכין שמן תשרית על פי ההנחיות המצורפות.
- כדאי לקבוע לשיעור זה פעילות המשך בה ניתן לסיים את הכנת שמן התשרית.
'שמן תשרית' או 'שמן מושרה' הוא שמן שהושרו בתוכו צמחים שספח את התכונות הפעילות והאיכויות של הצמח המושרה בתוכו. ניתן להשתמש בשמן זה בפני עצמו בשימוש פנימי וחיצוני וכתוספת לתכשירים קוסמטיים.
אחד מיתרונותיו המשמעותיים של שמן מושרה הוא היותו בטוח הן לשימוש פנימי והן לשימוש חיצוני. בנוסף לכך, אין צורך לדלל אותו והוא מתאים גם לילדים.
חשוב להשתמש בשמנים צמחיים איכותיים (שמנים בלתי רוויים בכבישה קרה –זית, שקדים, שומשום ועוד).
הוראות הכנת שמן מושרה:
- דוחסים את העלים לצנצנת זכוכית נקייה ויבשה.
- ממלאים את הצנצנת עד סופה בשמן איכותי מכבישה קרה – שמן שקדים, זית, זרעי ענבים, שומשום וכו’.
- סוגרים את הצנצנת ומציינים תאריך. מניחים במקום חשוך וחמים. ניתן לשים בארון הפונה לשמש או במקום חמים בחוץ ולעטוף בבד כהה.
- לאחר כחודש עד שלושה חודשים השמן מוכן.
- מסננים במסננת או בבד חיתול וסוגרים בבקבוקים. את השמן יש לאחסן במקום חשוך וקריר.
כשהשמן מאוחסן כראוי הוא יכול להישמר לשנה וחצי ואף יותר.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.