מגלים עם הגלויות
פעילות להיכרות ראשונית עם המצאי בסביבה
// יוצאים לדרך
התלמידים ייצאו לסיבוב היכרות וגילוי במרחב, יאתרו ממצאים שונים על פי 'גלויות' ייעודיות. לאחר מכן יבצעו משימות הנוגעות למידע החדש שגילו.
מיומנויות: שיתופיות
שכבת גיל: ב', ג', ד', ה'
מטרה: התלמידים יחושו בנוח במרחב ויגלו את המגוון המצוי בטבע
איפה? במרחב החוץ כיתתי
ציוד: מפיות בד, מחברות וכלי כתיבה
טליה זיסקין יוסקוביץ
מיומנויות: עבודה בקבוצות, שיתופיות, מיון
ב', ג', ד', ה'
מטרה: התלמידים יחושו בנוח במרחב ויגלו את המגוון המצוי בטבע
במרחב החוץ כיתתי
מפיות בד, מחברות וכלי כתיבה
טליה זיסקין יוסקוביץ
פתיחה
איפה? במליאה
כמה? 5 דקות
יציאה לגילוי
- המורה יסביר לתלמידים כי מטרת הפעילות היא גילוי המגוון בטבע. לאחר מכן יתאר את מהלך הפעילות.
- המורה יגדיר יחד עם התלמידים את גבולות הגזרה בהם מתקיימת הפעילות, יחזור על הקריאה הכיתתית המוסכמת לכינוס. המורה יבהיר לתלמידים שהפעילות אינה תחרותית! כל קבוצה תתקדם בקצב שלה וקבוצה שתסיים יכולה לצאת למשימה נוספת.
מעבר
גוף השיעור
איפה? במרחב המוגדר
כמה? 30 דקות
איסוף ממצאים והעמקה בהם
-
- איסוף בגלויות – התלמידים מקבלים גלויה ויוצאים למשימת איסוף. מי שסיים מוקדם יכול לצאת לגלות עם גלויה נוספת. הזמן המוקצב למשימה זו הוא 10 דקות.
- משימות להעמקה בממצאים- כל קבוצה מניחה את הממצאים שלה על מפית בד ומקבלת משימת סידור/ מיון/ תיאור/ כתיבה/ ציור. בסיום המשימה אפשר לקבל משימה נוספת (בהתאם לזמן). הזמן המוקצב למשימה זו הוא 20 דקות.
מעבר
סיכום
איפה? במליאה
כמה? 10 דקות
גילוי הגלויות ושיתוף בתוצרי המשימות
- התלמידים יושבים במעגל כאשר הממצאים שגילו מונחים במרכז המעגל על מפית בד. נציגים מקבוצה אחת צריכים לנחש מה היה כתוב בגלויה של קבוצה אחרת.
- בוחרים כמה תלמידים שישתפו בסיפורים שכתבו או בציורים שציירו במשימות הההעמקה.
- כדאי להתייחס לשפע הפריטים בתצוגה וליכולות התלמידים לגלות את הסביבה החדשה, להכיר אותה ולהעמיק את ההתבוננות שלהם במתרחש בטבע.
מיומנויות: עבודה בקבוצות, שיתופיות, מיון
ב', ג', ד', ה'
התלמידים יחושו בנוח במרחב ויגלו את המגוון המצוי בטבע
במרחב החוץ כיתתי
מפיות בד, מחברות וכלי כתיבה
טליה זיסקין יוסקוביץ
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.