הבעה בטבע
לומדים הבעה בכתב ובעל פה בחוץ
השיעור מתקיים בקבוצות בהן התלמידים יתקדמו באופן עצמאי ממשימה למשימה.
אפשר לחבר את תוכן הממצאים לעונות השנה או בכל נושא אחר הקשור ללמידה שנעשית בכיתה
פתיחה
המשתתפים עומדים במעגל. כל תלמיד לפי תורו אומר מילה אחת בכדי ליצור משפט הגיוני, וכך הלאה עד ליצירת סיפור שלם. חוזרים על המילים ומשמיעים שוב את הסיפור שנוצר.
מעבר
גוף השיעור
העניקו לתלמידים את המשימה הראשונה מתוך קובץ המשימות.
- משימה 1: על התלמידים, לאסוף פריטים מהטבע. על כל תלמיד לכתוב שלושה משפטים המתארים פריט אחד לבחירתו ולבקש משאר חברי הקבוצה לנחש מה הפריט שבחר.
לאחר שנוחשו פריטיהם של שלושת חברי הקבוצה, ניגשים התלמידים לקבל את המשימה הבאה.
- משימה 2: התלמידים מניחים את הפריטים כולם, עליהם לחבר סיפור על הפריטים ולאחר מכן להציג אותו לחברי הקבוצות האחרות.
הערה: כדאי לבחון את ביצועי התלמידים לפני ששולחים אותם לבצע את המשימה הבאה. זאת על מנת לוודא שהתלמידים הבינו כראוי את חלקי המשימה השונים.
בזמן שהתלמידים עובדים על המשימות, המורה ואנשי צוות נוספים יכולים להסתובב בין הקבוצות ולעזור במקרה הצורך.
מעבר
סיכום
- התלמידים מתיישבים במעגל על פי הקבוצות. כל קבוצה מספרת את הסיפור שיצרה. ניתן להוסיף קולות רקע ואמצעים דרמטיים נוספים לסיפור.
- כדאי להנחות את התלמידים לשתף אודות תהליך העבודה והיצירה. אפשר לבחור כמה מילים מתוך קלפי הרפלקציה.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.