שיעור הכנה בכיתה לקראת היציאה
הכנת תלמידים ליציאה ראשונה לסביבה החוץ כיתתית
היציאה מחוץ לגבולות הכיתה מלווה בציפיות, חששות ותחושת זרות ועל כן כדאי להתכונן לקראתה. בשיעור זה, התלמידים יכירו את אנשי הצוות שיוצאים איתם החוצה, את אופי הפעילות ואת התכנים עמם ייפגשו. התלמידים ואנשי הצוות ייצרו הסכמות משותפות להתנהלות בסביבה החוץ- כיתתית.


פתיחה
אנשי הצוות החדשים יציגו את עצמם לתלמידים, התלמידים יציגו את שמותיהם דרך משחק.
גוף השיעור
נערוך תיאום ציפיות בנוגע לאופי הפעילות ולדרכי ההתנהגות המצופות בה.
- נספר לתלמידים על סדר היום הצפוי להם ביום הלמידה בחוץ, ממה הוא מורכב, איזה ציוד עליהם להביא ואיזה לבוש מתאים. במידת הצורך ניתן להיעזר במצגת תמונות של האתר אליו יוצאים.
- נערוך פעילות ליצירת הסכמות משותפות לגבי ההתנהלות בשטח:
נחלק את התלמידים לקבוצות, כל קבוצה תקבל כרטיסייה שעליה ציור או תיאור של סיטואציה.
על התלמידים לנסח הסכמה משותפת להתנהלות (כלל) העולה מהכרטיסייה שקיבלו.
התלמידים ישתפו במליאה את ההסכמות שניסחו, ומהם נרכיב אמנה כיתתית.
במידת הצורך – נכתוב את האמנה הכיתתית על גיליון בריסטול, או לחלופין במחברות התלמידים שילוו אותם לאורך תקופת הלמידה בחוץ. - נצא לחצר בית הספר ונתרגל את הסכמת איסוף הכיתה באמצעות מתודת "רגליים מגנטיות", או על ידי קריאה כיתתית כמו יללת תן, קריאה אינדיאנית, או כל קריאה מוסכמת אחרת. ניתן להפוך את התלמידים לשותפים לבחירת הקריאה ובכך להגדיל את המוטיבציה שלהם להיענות לה.
מעבר
סיכום
נעבור פעם נוספת עם התלמידים על ההסכמות שיצרנו, נפרד בציפייה להיפגש איתם ביום הלמידה בחוץ כשהם מצוידים בכל הציוד הדרוש.
כדי להגביר את תחושת הציפייה נוספת ניתן לחוד לתלמידים חידה הקשורה לדבר מה שיפגשו בשטח, עליה נענה במפגש הראשון בחוץ.



חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.