היכון, הכן, עץ!
היכרות עם עצים בסביבה הקרובה
התלמידים יכירו את העצים הנפוצים בסביבתם הקרובה, ילמדו להשתמש במגדיר עצים וכיצד לשתף עבודה בצוות דרך ביצוע משימות איתור ופתרון חידות | השיעור מותאם למגדיר "עצים ושיחים" – מדריך כיס בהוצאת טבע ישראלי | הפעילות עוסקת בעצים: אורן, זית, שקד ועוזרר. ערכו סיור מקדים בשטח בו תקיימו את השיעור ובדקו האם העצים הללו גדלים בסביבתכם. אם רק חלק מהעצים גדלים בשטח, אפשר לוותר על המשימות והחידות שאינן רלוונטיות.
פתיחה
- נחביא עלים, פירות או ענפים בתוך קופסת מישוש או בתוך שקית בד אטומה ונעביר אותה בין התלמידים. ננחה אותם למשש את הפריט שבקופסה או בשקית. לאחר שהתלמיד מישש את הפריט, נבקש ממנו לתאר את הפריט שמישש (מבלי לגלות מה הוא!).
- בסיום הסבב, נספר לתלמידים שהיום נחקור עצים בסביבה שלנו באמצעות ביצוע משימות ופתרון חידות בקבוצות קטנות. כך נוכל לגלות מידע מעניין על העצים שבסביבתנו. נסביר שאנחנו יכולים לחקור בעזרת החושים שלנו ובעזרת מגדיר עצים.
- לפני שנתחלק לקבוצות, נגדיר יחד את גבולות הגזרה בהם מתקיימת הפעילות, נחזור על הקריאה הכיתתית המוסכמת לכינוס. נבהיר לתלמידים שהפעילות אינה תחרותית ושכל קבוצה מתקדמת בקצב שלה.
מעבר
מחלקים את הכיתה לקבוצות של שלושה תלמידים. ממנים בכל קבוצה: מקריא, רשם, אחראי מגדיר ומעניקים לכל אחד מהם תגית תואמת. כל קבוצה מקבלת מהמורה את הציוד לפעילות: מגדיר עצים, לוח כתיבה קשיח, עיפרון וחידה.
גוף השיעור
מחלקים את החידות לקבוצות (אין קשר בין החידות השונות וסדר חלוקתן לתלמידים יכול להיעשות באופן שרירותי).
החידות מורכבות משאלה פותחת בנושא שם העץ ולאחריה שלוש משימות:
- משימת איתור העץ במרחב.
- מציאת עלה של העץ. (הערה: אם הפעילות מתקיימת בעונה בה עלי העץ נשרו – התלמידים יצטרכו לחפש את העלים מתחת לעץ)
- בדיקת מצב פירות העץ ומענה על שאלת איתור מידע במגדיר העצים.
קבוצה שפתרה את החידה שקיבלה ניגשת למורה בכדי לקבל את החידה הבאה.
הערה: כדאי לבחון את ביצועי התלמידים לפני ששולחים אותם לבצע את המשימה הבאה. זאת על מנת לוודא שהתלמידים הבינו כראוי את חלקי המשימה השונים.
בזמן שהתלמידים חוקרים את העצים במרחב, המורה ואנשי צוות נוספים יכולים להסתובב בין הקבוצות ולעזור בקריאה ובהבנה של המשימות ובמתן רמזים לקבוצות שמעוניינות בכך. הרמזים נמצאים בקובץ להדפסה.
קבוצות שסיימו את המשימה לפני הקבוצות האחרות, יכולות לחפש עצים נוספים במגדיר העצים ולכתוב מידע מעניין שגילו אודותם.
מעבר
סיכום
כל קבוצה בוחרת עץ אחד ומשתפת את כלל התלמידים במידע מעניין שגילתה באמצעות החושים ובמידע מעניין שגילתה באמצעות המגדיר.
נתעכב ונשאל את התלמידים:
- מה עזר לכם לזהות את העצים בשטח?
- האם כאשר בחנתם את העץ מקרוב שמתם לב לפרטים שבהם לא הבחנתם קודם?
- כיצד נעזרתם במגדיר כדי ללמוד על העץ?
אם נשאר זמן, אפשר לסכם בפעילות קופסת/שקית המישוש איתה התחלנו את הפעילות. נניח בתוכה עלה/פרי של אחד העצים. נעביר אותה בין התלמידים וניתן להם למשש את הפריט שבתוכה. אחרי שהקופסה או השקית עברו בין כל התלמידים, נאמר להם שלאחר שנספור עד שלוש, הם יכולים לקרוא ביחד בשם העץ אליו שייך הפריט.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.