הבנת הוראות במרחב
מתרגלים ניסוח הוראות ברורות בעל פה ובכתב
// עברית
נתרגל הבנת הוראות דרך משחק כיתתי, לאחריו נבצע משימות בזוגות המתרגלות ניסוח הוראות והבעה בכתב ובעל פה.
מיומנויות: שיתופיות
שכבת גיל: ד', ה'
איפה? חורשה קרובה ובה פריטים מגוונים ונקודות עניין
ציוד: כלי כתיבה, קלסר קשיח, ריבועי בד כמספר התלמידים
אילה קדרי פרידמן
מיומנויות: שיתופיות, כתיבה, עבודה בקבוצות
ד', ה'
חורשה קרובה ובה פריטים מגוונים ונקודות עניין
כלי כתיבה, קלסר קשיח, ריבועי בד כמספר התלמידים
אילה קדרי פרידמן
פתיחה
איפה? במליאה
כמה? 10 דק'
משחק ההוראות בתנועה
- המורה מציג לתלמידים מספר סימנים שכל אחד מורה על ביצוע תנועה אחרת. למשל: מחיאת כף- מסמנת קפיצה במקום, שתי מחיאות כף- מסמנות שצריך להחליף כיוון הליכה, המילה "למעלה"- מסמנת להתכופף ולגעת ברצפה. (ניתן להוסיף בהדרגה תנועות כיד הדמיון הטובה).
- משחקים את המשחק במשך כמה דקות.
- המורה עורך סיכום ביניים- אודות חשיבות פירוט הוראות בצורה ברורה כדי שהדברים יתבצעו במדויק.
מעבר
גוף השיעור
איפה? במרחב חוץ
כמה? 40 דק'
ניסוח והבנת הוראות בעל פה ובכתב
כל זוג מקבל משימה אותה הוא מבצע ובסיומה מקבל את המשימה הבאה (קובץ המשימות):
- משימה 1: תמונה בזוג
כל זוג מחפש בסביבתו הקרובה שמונה זוגות של פריטי טבע (למשל – שני עלים, שתי אבנים, שני ענפים וכו'), אשר יחולקו בשווה בין בני הזוג. לאחר מכן, מקבל כל זוג שני ריבועי בד. התלמידים מתיישבים גב אל גב. אחד התלמידים מסדר על ריבוע הבד את שמונת הפריטים בסדר מסוים לבחירתו. לאחר שסיים לסדר, עליו להסביר לחברו כיצד ליצור את אותו הציור בדיוק על הבד שלו. לאחר מכן ניתן להתחלף בתפקידים. לחצו לסרטון הדגמה.
- משימה 2: הוראות הליכה לנקודות עניין (משימה לכל זוג)
התלמידים בוחרים בסביבתם הקרובה שלוש נקודות עניין. עליהם לכתוב הסבר ובו הוראות הליכה לשלוש הנקודות שבחרו, כך שמי שיקרא אותו ידע בדיוק לאן עליו ללכת. (בדף המצורף ניתן לכתוב את ההוראות וגם לשרטט על גבי מפה). בנקודה השלישית עליהם להטמין פתק אותו יגלה מי שהצליח להבין וללכת על פי ההוראות שלהם. לאחר הטמנת הפתק הזוגות מחפשים זוג אחר מהקבוצה, ומחליפים ביניהם את ההוראות שכתבו.
מעבר
סיכום
איפה? במליאה, במעגל
כמה? 15 דק'
משתפים בחוויות ניסוח הוראות והבנתן.
הכיתה יושבת במעגל. המורה מנחה שיחה על המשימות שהתלמידים ביצעו.
- מה היו האתגרים בניסוח ההוראות?
- מה עזר לי להבין את ההוראות של החבר?
- מה הייתי עושה באופן שונה בפעם הבאה? ומה הייתי עושה באופן דומה?
כדאי להתייחס בסיכום לחשיבות ניסוח מחד ולקריאתן במלואן מאידך כדי לכונן הבנה.
אפשר להניח פתקים עם שאלות כגון: מה אתגר אותי? מה עזר לי?
מיומנויות: שיתופיות, כתיבה, עבודה בקבוצות
ד', ה'
חורשה קרובה ובה פריטים מגוונים ונקודות עניין
כלי כתיבה, קלסר קשיח, ריבועי בד כמספר התלמידים
אילה קדרי פרידמן
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.