טקסט מפעיל מהשדה אל הצלחת
פעילות ליקוט ובישול המתקיימת עלי ידי טקסט מפעיל
// עברית
השיעור מתאים ביותר בעונת החורף והאביב, מבחינת מצאי עלים מתאימים לליקוט בשטח. יש לערוך סיור מקדים בשטח על מנת לאתר את אזורי הליקוט בהתאם לפעילות. יש להכין את הבצק לפיתות מראש מטעמי חסכון בזמן.
מיומנויות: שיתופיות
שכבת גיל: ד', ה', ו', ז'
מטרה: התלמידים ילמדו כיצד להשתמש בטקסט מפעיל דרך פעילות ליקוט עלים ובישולי שדה
איפה? חצר או חורשה קרובה
ציוד: סלסלאות עם תגיות, מספריים, כלי בישול: סכינים, קרשי חיתוך, קערות גדולות, מסננת, מכתשים ועלים, קערות קטנות, כפות. מצרכים לתיבול: שמן זית, מלח, אגוזי מלך, ראש שום, לימונים. ציוד לבישול על מדורה: סאג', קרשים למדורה (או כלב גז), גפרורים, מים, מלקחיים, תבנית או מגש.
שחף אלון ואילה קדרי פרידמן
מיומנויות: שיתופיות, קריאה, התבוננות, עבודה בקבוצות
ד', ה', ו', ז'
מטרה: התלמידים ילמדו כיצד להשתמש בטקסט מפעיל דרך פעילות ליקוט עלים ובישולי שדה
חצר או חורשה קרובה
סלסלאות עם תגיות, מספריים, כלי בישול: סכינים, קרשי חיתוך, קערות גדולות, מסננת, מכתשים ועלים, קערות קטנות, כפות. מצרכים לתיבול: שמן זית, מלח, אגוזי מלך, ראש שום, לימונים. ציוד לבישול על מדורה: סאג', קרשים למדורה (או כלב גז), גפרורים, מים, מלקחיים, תבנית או מגש.
שחף אלון ואילה קדרי פרידמן
פתיחה
איפה? במליאה
כמה? 20 דק'
משחק סדר פעולות
נעמוד במעגל ונחלק לתלמידים פתקים. על כל פתק מופיעה הוראה מפעילה.
- המורה מנחה לבצע פעולה ומתנה אותה בביצוע פעולה אחרת לפניה (למשל, 'עליך לקפוץ על רגל אחת לאחר שמישהו במעגל שורק'). לאחר סבב משחק ראשון עורכים סבב נוסף. ניתן למדוד זמן ולשפר ביצועים.
- לבסוף, נעמוד על חשיבות מתן תשומת הלב לסדר הפעולות. נדגיש כי גם בהמשך הפעילות נזדקק להקדיש תשומת לב, כדי שנוכל להבין את סדר הפעולות במתכונים אותם נכין.
מעבר
חלוקה לקבוצות
חלוקה לצוותי ליקוט לפי סוגי עלים. כל חברי הצוות קוראים את הנחיות הליקוט המצורפות בתגית לסלסלת הליקוט שקיבלו. בנוסף, כל צוות מקבל את מגדיר הליקוט השלם.
גוף השיעור
איפה? בשטח הליקוט
כמה? שעה
מלקטים, מארגנים מתכונים ומבשלים
- התלמידים עובדים בצוותים ומלקטים לסלסלות את העלים המיועדים לבישולי שדה. לפני שהתלמידים מתחילים לעבוד עם הצמחים שליקטו – עברו על מה שהם אספו ווודאו שאין שם עלים רעילים.
- מתרכזים באזור הבישולים, מחלקים לתלמידים את מתכוני הבישול המפורקים. כעת, עליהם לסדר את המתכון על פי סדר הפעולות ההגיוני וכך להרכיב טקסט מפעיל. ניתן להדביק את המתכון המסודר על בריסטול ולגשת למורה לאישור העבודה.
- לאחר קבלת אישור מהמורה – התלמידים רשאים לקחת את הכלים והמצרכים לפי הכתוב במתכון, ולהכין אותו לפי סדר הפעולות.
מעבר
ארגון הארוחה
מנקים ומסדרים את שטח הבישולים, פורסים מפה ועורכים כלי אוכל.
סיכום
איפה? במליאה בזמן הארוחה
כמה? 20 דק'
אוכלים ומסכמים
התלמידים אוכלים את המטעמים שבישלו ובתוך כך מסכמים את החוויה.
- איך היה להכין ולאחר מכן לאכול מאכלים העשויים מצמחים הגדלים פרא בסביבתנו?
- אילו מאכלים וטעמים חדשים לנו?
מיומנויות: שיתופיות, קריאה, התבוננות, עבודה בקבוצות
ד', ה', ו', ז'
התלמידים ילמדו כיצד להשתמש בטקסט מפעיל דרך פעילות ליקוט עלים ובישולי שדה
חצר או חורשה קרובה
סלסלאות עם תגיות, מספריים, כלי בישול: סכינים, קרשי חיתוך, קערות גדולות, מסננת, מכתשים ועלים, קערות קטנות, כפות. מצרכים לתיבול: שמן זית, מלח, אגוזי מלך, ראש שום, לימונים. ציוד לבישול על מדורה: סאג', קרשים למדורה (או כלב גז), גפרורים, מים, מלקחיים, תבנית או מגש.
שחף אלון ואילה קדרי פרידמן
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.