מגלים את פרחי האביב
יוצרים מגדיר אישי
יוצאים לחיק הטבע האביבי! התלמידים יתבוננו, יחקרו ויאפיינו את
פרחי האביב תוך הסתובבות במרחב, תשומת לב לפרטים והתמקדות בפרח מסויים.
הנחיות: את קובץ המגדירים יש להדפיס, לגזור לאורך ולקפל לאקורדיון.
המלצת צפייה חמה למורה כהכנה: הדרכה מוקלטת בנושא מיקוד התבוננות ואיור חווייתי בטבע עם רן לוי יממורי
פתיחה
נבקש מהתלמידים ליצור משקפת בעזרת הידיים, ולהתבונן מסביבם ולחפש את סימני האביב. נציין ביחד את הפרחים הרבים, את לבלוב העצים, את החרקים הרבים המסתובבים, ואת מזג האוויר ההפכפך. היום, נהפוך אנחנו לחוקרים המגלים את הפרחים החדשים שצצו אחרי הגשמים.
נספר לתלמידים שעוד מעט נסתובב בשטח שנגדיר מראש, נחפש פרח חדש שאנחנו לא מכירים ונמלא את המגדיר הריק. המטרה שלנו תהיה לפגוש את הצמח, לחקור אותו ולהכיר אותו מקרוב.
הערה: הכרת שמו המדויק של הפרח איננה ממטרותינו הראשיות. ידיעת שמו המוגדר של הצמח עלולה לסגור את חדוות הגילוי והחקר.
- לפני שנצא להסתובב, נסביר לתלמידים את שלבי המשימה- בעמוד הראשון מציירים את העלים ואת הגבעול של הצמח ומודדים את אורך הגבעול. בעמוד השני מציירים רק את הפרח, ובעמוד השלישי מציירים את המראה הכללי של הצמח כמו שהוא נראה מרחוק (למשל- אם יש מקבץ פרחים אז את המקבץ). בעמוד האחרון ניתן להוסיף שאלות שהתעוררו לתלמידים על הפרח או על הצמח כולו.
- ננחה את התלמידים להתבונן בפרח ולצייר את מה שרואים, ולא את מה שיודעים. רצוי להיעזר בזכוכית מגדלת כדי לשים לב לפרטים הקטנים. לאחר שיסיימו התלמידים לצייר, יעברו למחצלת ויצבעו את הפרחים שציירו. נעודד את התלמידים לציין פרטי מידע נוספים שמעניינים אותם ליד הציור – למשל: הפרח הזה מזכיר לי את שולחן שבת… הפרח הזה בצבע של העיניים שלי… ועוד.
מעבר
נחלק לתלמידים זכוכיות מגדלת, קליפבורדים, כלי כתיבה ומגדירים למילוי. נניח במרכז המחצלת את הצבעים ונזמין את התלמידים לבחור פרח, ולאחר מכן לבוא ולקחת צבעים מתאימים לצביעה.
גוף השיעור
נשלח את התלמידים להסתובב בשטח מוגדר ותחום (הערה: יש לציין שוב את הגבולות המותרים), בו עליהם לחפש פרח מעניין ולמלא את המגדירים לפי ההנחיות. תלמידים שסיימו יכולים לקבל דף נוסף ולמלא על צמח אחר.
מעבר
סיכום
נאסוף את את הכיתה במעגל ונשאל את התלמידים:
איך הייתה לכם חווית החקר של הפרחים? האם שמתם לב למשהו חדש שלפני כן לא הבחנתם בו? נותנים לתלמידים הזדמנות לשתף בממצאים ובשאלות שעלו.
לאחר מכן, ניתן לתלמידים להחליף ביניהם מגדירים ולגלות במרחב את הפרח שחבריהם ציירו במגדיר שלהם.
הערה: רצוי להקדים לשלב זה הנחייה לשמירה על היצירות של החברים.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.