העץ הוא גבוה, העץ הוא ירוק
מתרגלים שימוש במיומנויות התיאור סביב עצים ופריטים בטבע
// עברית
- חשוב לאתר מראש מקום מתאים לפעילות בו עם מספיק עצים כדי שהילדים יוכלו להתפזר.
- המלצה לשיעור מקדים: זיהוי שמות תואר מתוך טקסט- קראו בכיתה שיר או סיפור (למשל "העץ הוא גבוה"). הנחו את התלמידים לסמן בתוכו את מילות התואר בלבד ולשער, מדוע בחרו המשורר/ת או הכותב/ת דווקא במילות תואר אלה?
מיומנויות: שיתופיות
שכבת גיל: ג-ה
איפה? חצר או חורשה קרובה
ציוד: מחברות, כלי כתיבה, לוח וטוש או כרטיסיות וטוש
אילה קדרי פרידמן
מיומנויות: שיתופיות, עבודה בקבוצות
ג-ה
חצר או חורשה קרובה
מחברות, כלי כתיבה, לוח וטוש או כרטיסיות וטוש
אילה קדרי פרידמן
פתיחה
איפה? במליאה
כמה? 10 דק'
מתארים מה מרגישים בקופסת המישוש
- נחביא בקופסת המישוש חפץ טבעי מהסביבה, נעביר את קופסת המישוש בין התלמידים ונבקש מהם להכניס את היד ולתאר אותו (בלי לגלות מה הוא!). את מילות התואר נרשום על הלוח או על גבי כרטיסיות שנניח במרכז המעגל.
- נגדיר יחד את גבולות הגזרה בהם מתקיימת הפעילות, נחזור על הקריאה הכיתתית המוסכמת לכינוס ונסביר לתלמידים שהפעילות אינה תחרותית! כל קבוצה מתקדמת בקצב שלה.
קישור לסרטון: איך מכינים קופסת מישוש
מעבר
גוף השיעור
איפה? במרחב
כמה? 45 דק'
עובדים בקבוצות על היכולת התיאורית עם פריטים מהטבע
מחלקים לתלמידים את המשימות בהדרגה. קבוצה שסיימה ניגשת למורה לקבל את המשימה הבאה.
- משימה 1: משחק התיאורים- מזהים פריטים שאספנו מהעץ
כל זוג תלמידים אוסף חמישה פריטים שקשורים לעץ (עלים, ענפים, פירות ועוד). מתיישבים גב אל גב. תלמיד אחד מסדר את הפריטים בשורה ומתאר לתלמיד השני את כל פריט בתורו, מבלי לנקוב בשם הפריט. בן הזוג רושם את התיאורים של הפריטים ואת הפריט שהוא משער שתואר. לאחר שתוארו חמישה פריטים, התלמיד המנחש בודק אם צדק. בסיום מתחלפים מתחלפים בתפקידים ומשחקים בשנית.
- משימה 2: מתארים עץ
כל שני זוגות תלמידים מתחברים לקבוצה של ארבעה תלמידים. על כל תלמיד לבחור עץ שמוצא חן בעיניו בסביבה הקרובה, ולתאר אותו על פי דף ההנחיות המצורפות (ניתן להדפיס ולחלק לילדים). לאחר מכן, על כל תלמיד להקריא בפני חבריו לקבוצה את התיאור שכתב. על חברי הקבוצה לנסות לגלות באיזה עץ בחר כל תלמיד.
מעבר
סיכום
איפה? במליאה
כמה? 15 דק'
מסכמים ביחד את שמות התואר בטבע
ננחה כל קבוצה לשתף בממצאיה:
- אילו עצים בחרו חברי הקבוצה לתאר?
- האם הצלחתם לנחש איזה עץ תיאר/ה כל חבר/ה בקבוצה?
- איך הרגשתם בשעת ביצוע המשימה בחוץ?
ניתן לסיים בהקראת השיר "העץ הוא גבוה" מאת חנוך לוין. נקריא את השיר ונשאל את התלמידים באילו מילים משתמש הכותב כדי לתאר את העץ (גבוה, ירוק), את הים (מלוח, עמוק). נערוך רשימה כיתתית של אוצר המילים בהן השתמשנו היום על מנת לתאר את העצים וחלקיהם השונים.
מיומנויות: שיתופיות, עבודה בקבוצות
ג-ה
חצר או חורשה קרובה
מחברות, כלי כתיבה, לוח וטוש או כרטיסיות וטוש
אילה קדרי פרידמן
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.