מיון והכללה בטבע
איסוף פריטים מהטבע ומיונם
// עברית
התלמידים יאספו פריטים, ימיינו אותם לקבוצות לפי רצונם ויכלילו.
חלקו הגדול של השיעור מוקדש לעבודה בקבוצות קטנות ועיקרו איסוף הפריטים עד שלב המיון.
אם הנושא תורגל בכיתה, יש להקדיש זמן מועט למבוא.
מיומנויות: שיתופיות
שכבת גיל: ב
איפה? חצר או חורשה קרובה
ציוד: סלסלאות/שקיות לאיסוף לכל קבוצה בדים לבנים לכל זוג/קבוצה
רוית לוי, ומיכל מורגנשטרן, טליה זיסקין יוסקוביץ
מיומנויות: שיתופיות, כתיבה, עבודה בקבוצות
ב
חצר או חורשה קרובה
סלסלאות/שקיות לאיסוף לכל קבוצה בדים לבנים לכל זוג/קבוצה
רוית לוי, ומיכל מורגנשטרן, טליה זיסקין יוסקוביץ
פתיחה
איפה? במליאה
כמה? 15 דק'
מתרגלים מיון והכללה באופן כיתתי
- נבקש מהתלמידים לעמוד במעגל ולהתחלק לקבוצות לפי מידת נעליים. כל קבוצה משתפת מה מה מידת הנעליים שלה.
- אפשר לחזור על משימה זו כמה פעמים ולהתחלק לקבוצות לפי צבע חולצה, כמה אחים במשפחה אות ראשונה בשם פרטי וכדו').
- בסיום המשחק, משוחחים על המיון לקבוצות השונות ולמציאת הכלל= המכנה משותף בכל קבוצה.
מעבר
גוף השיעור
איפה? במרחב פתוח
כמה? 25 דק'
איסוף פריטים מהטבע, מיון לקבוצות והכללה
- כל קבוצה יוצאת לחפש פריטים בטבע.
- אפשר להשתמש במשימת חיפוש מוגדרת "מצאתי משהו מעניין" או במשימה פתוחה לאיסוף 15 פריטים שמעניינים את הקבוצה.
- בשובן של הקבוצות ממשימת האיסוף, מתיישבים על הקרקע ופורסים את הפריטים שמצאו על מפית בד או על הקרקע וממיינים את הפריטים למספר קבוצות ואחר כך מכלילים (ניתן במידת הצורך להוסיף פריטים לאחת הקטגוריות).
מעבר
סיכום
איפה? במליאה
כמה? 10 דק'
מנחשים ומכלילים
- הכיתה יושבת במעגל. כאשר לפני כל קבוצה מונחים הפריטים הממוינים. שאר תלמידי הכיתה מנסים לזהות כיצד מיינו והכלילו הקבוצות האחרות את הפריטים שלהן.
הזמן המוקצב למשימה זו הוא עשר דקות. - אפשר לערוך סבב בין הקבוצות שבו כל קבוצה מספרת מה היא הייתה מוסיפה לקבוצות שמיינה.
מיומנויות: שיתופיות, כתיבה, עבודה בקבוצות
ב
חצר או חורשה קרובה
סלסלאות/שקיות לאיסוף לכל קבוצה בדים לבנים לכל זוג/קבוצה
רוית לוי, ומיכל מורגנשטרן, טליה זיסקין יוסקוביץ
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.