צמחי תבלין ומרפא בטבע
מכירים ומתעמקים בצמחים סביבנו
הפעילות עוסקת בצמחים: אזוב, קורנית, געדה מצויה ומרווה משולשת.
הנחיות למורים: ערכו סיור מקדים, זהו את הצמחים והתאימו את הפעילות למצאי. שימו לב שהצמחים נראים שונה בכל עונה. כדאי לכוון לקטיף בתחילת הפריחה או ללקט את חלק הצימוח החדש של הצמח. טעמו רק מצמחים מזוהים. התייחסו לנושא הצמחים המוגנים והגבילו קטיף- יש ללקט רק אם קיים בשפע. אין ללקט במקום מזוהם. הגזום יהיה באלכסון, מעל או מתחת לחיבור.
פתיחה
- נבחר תלמיד ונכסה את עיניו בכיסוי העיניים. נגיש לתלמיד לידיו פרוסה של לימון או שום ונבקש ממנו לתאר ואז לזהות אותה (ניתן שמספר תלמידים יעשו את הזיהוי במקביל, לשם כך נדרשים כיסוי עיניים לכולם ומספר תואם של חתיכות קטנות של לימון או שום).
בסיום ההתנסות כדאי לשוחח על החושים שבאמצעותם זיהינו את הצמח (טעם, ריח, מישוש) ולהתייחס לכך שהשימוש בחושים מעשיר את הלמידה שלנו. - נספר לתלמידים שלאורך הדורות התגלו הערכים התזונתיים והמרפאים של צמחים רבים. למשל: לימון מחסל חיידקים, בריא לעור ומועיל נגד בחילות, שום- ליחה, מועיל נגד פטריות ומרחיק יתושים.
- כעת נצא להכיר את הצמחים הגדלים כאן ואת תועלותיהם הרפואיות.
לפני שנחלק את התלמידים לקבוצות, נגדיר יחד את גבולות הגזרה בהם מתקיימת הפעילות, ונחזור על הקריאה הכיתתית המוסכמת לכינוס. כמו כן, נסביר לתלמידים שהפעילות אינה תחרותית ושכל קבוצה מתקדמת בקצב שלה.
מעבר
גוף השיעור
- מחפשים- משימת חיפוש וזיהוי:
כל קבוצה מקבלת מגדיר צמחי בר ותבלין ושם של צמח אחד: אזוב, קורנית, געדה ומרווה (אפשר ששתי קבוצות יחפשו את אותו צמח). על הקבוצות להסתובב בשטח המוגדר, לחפש את הצמח, לקטוף ענף מהצמח ולחזור למורה, לוודא שהזיהוי היה נכון. במקרה שאכן הזיהוי נכון – חברי הקבוצה מקבלים את המשימה הבאה. - חוקרים- מעמיקים בצמח נבחר:
נחלק לכל קבוצה כרטיסיית מידע ובה כתובים השימושים הרפואיים של הצמח.
לאחר זיהוי הצמח, עליהם להתבונן בצמח, לצייר ולתאר אותו. על התיאור לכלול התייחסות לגודלו, לצבעו, למרקם ולריח שלו. לסיכום, על התלמידים להעמיק במידע על התועלת הרפואית של הצמח בהתבסס כרטיסיית המידע.
הערה: כדאי להדפיס כל כרטיסיה במספר עותקים כדי שכל תלמיד יוכל לשלב אותה במחברתו. - הכנת תיונים לתה צמחים:
התלמידים מכינים תיונים עם צמחים לרפואה בעת הצורך. קוטפים ענף, מפרידים את העלים ומכניסים לתיון.
הערה: כדאי להנחות את התלמידים לשמור את התיון במקום מאוורר עד שהצמח שבתוכו יתייבש.
לאחר מכן, מעצבים תיון המתייחס לתועלת הרפואית של הצמח בהתבסס על כרטיסיית המידע.
מעבר
סיכום
במרכז המעגל מניחים את הצמחים השונים שנחקרו על ידי התלמידים, יחד עם משימת הזיהוי שלהם, כך שברור לכולם מהו כל צמח. המורה מוציאה כרטיסיות עליהם כתובות שמות מחלות שונות. כל תלמיד בוחר כרטיסיה ומקריא את שם המחלה בקול. התלמידים שעסקו במחלה ובצמח המרפא אותה- מתבקשים לספר בקצרה על הצמח שעסקו בו.
הערה: המפגש עם השימושים הרפואיים של הצמחים השונים חדש לתלמידים רבים. מומלץ מאד לחתום בסבב שיתוף: מה גיליתי, מה התחדש לי במהלך הפעילות.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.