חיי ציפור
משחק קבוצתי המאפשר לחוות וללמוד אודות חייהן של הציפורים
המשחק מאת סרג'יו לרנר – http://www.hinohyaar.co.il
נערך על ידי צוות חוות דעת: יובל מדר מלכי שטיין ואילה קדרי פרידמן.
מהלך המשחק
הילדים, בתפקיד הציפורים, יוצאים לחפש גרגירים ביער במטרה לאסוף אותם לקן שלהן.
במהלך חיפוש ואיסוף המזון, הציפורים פוגשות חיות שאורבות להן ועליהן להתחמק מפניהן.
אם ילד "ציפור" נתפס, עליו ללכת ל”אמא אדמה” ממנה יקבל משימה. רק לאחר ביצוע המשימה בהצלחה הציפור יכולה לשוב למשחק.
המשחק נגמר כאשר המורה מחליטה ומכריזה על הסיום.
תפקידים ופעולות במשחק
- הציפורים– בונות קן מענפים וזרדים ומסוות אותו בשטח על ידי פריטים מהסביבה. תפקידן לאסוף גרגירים (גרעיני תירס) לקן שלהן, ולהתגונן מפני העורבני, החתול והנץ. מול כל חיה הציפור יכולה להתגונן בדרך שתפורט בהמשך. ציפור שנתפסה על ידי אחת מהחיות הולכת לאמא אדמה לקבל משימה.
- החתול– עוטה אחד מהצעיפים כסימן זיהוי. תפקידו לנסות לצוד את הציפורים ובכללם גם הנץ והעורבני, על ידי נגיעה קלה. הציפור יכולה להתגונן מפניו על ידי "התעופפות לגובה" על ידי קריאת "מיאו" וביצוע שלוש קפיצות במקום, ואז לחתול אסור לתפוס אותה.
- העורבני– עוטה צעיף אחר כסימן זיהוי. תפקידו לשדוד גרגירים מתוך הקן. ניתן להתגונן מפניו כאשר שלוש ציפורים מתאגדות יחד, מקיפות אותו במעגל ומצייצות עליו: עורבני! עורבני! עורבני! ואז על העורבני להסתלק משם ואינו יכול לשדוד את הקן.
- הנץ– עוטה את הצעיף השלישי כסימן זיהוי. תפקידו לתפוס את הציפורים (ולא את הגרגירים) תוך כדי ריצה. אין לציפורים דרך להתגונן מפניו ועליהם לנוס כמה שיותר מהר.
- אמא אדמה– מעניקה משימות לציפורים ה”תפוסות” שמגיעות אליה. רק אחרי שסיימו את המשימה שהעניקה – היא מאשרת להם לחזור למשחק. תפקיד זה מתאים למורה או לאיש צוות נוסף.
* במידה וחוזרים על המשחק מספר פעמים, אפשר להוסיף ולמנות תפקידים נוספים:
- להוסיף עוד חתול ועוד עורבני.
- ינשוף– המורה או איש צוות אחר, יסתובב בתפקיד השמירה על החוקים ועזרה למי שצריך.
- צפר– שמצלם את הציפורים, ציפור שצולמה (כולל הנץ) נפסלת ועליה לגשת לאמא אדמה.
הכנות למשחק
- המורה תגדיר את גבולות גזרת המשחק, ותפזר מראש גרגירים (גרעיני תירס) בשטח המשחק. (תמיד אפשר להוסיף עוד גרגרים תוך כדי המשחק לפי הצורך)
- המורה תגדיר מראש תא שטח מסויים בו תשב אמא אדמה, שם הציפורים מבצעות את המשימות לפני חזרתן למשחק.
- המורה תמנה ילדים לתפקידים: חתול, עורבני ונץ. כל תפקיד מקבל צעיף כסימן מזהה לתפקיד שלו.
- המורה תחלק את שאר התלמידים ללהקות של 3-4 ציפורים.
- המורה תכין כ5 משימות לאמא אדמה, משימות חיבור או משימות לימודיות. לדוגמא: בניית רוג׳ום, איסוף 3 סוגים שונים של עלים או זרעים, הכנת מנדלה מחומרים הנמצאים בזמינות, הנחייה לכתיבת שאלות על ציפורים ועוד.
שלבי המשחק
- בתחילת המשחק ינתן זמן מוגדר ללהקות הציפורים לבנות את הקן הקבוצתי שלהן ולהסוות אותו. בזמן הזה החתול, העורבני והנץ ימתינו יחד עם אמא אדמה ולא יסתכלו על הציפורים.
- זמן המשחק – התלמידים משחקים לפי התפקידים וההוראות שניתנו.
- בסיום המשחק – אוספים את הכיתה ומכינים ביחד פופקורן מגרעיני התירס שהציפורים הצליחו לאסוף לקינים שלהן.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.