קנה מידה
לומדים על קנה מידה על ידי מדידה בשטח ועבודה עם תצא.
השיעור מתחיל בהכרות עם המושג 'יחס' על ידי ציור מוקטן של פריט ומתרחב להבנה של קנה מידה על ידי מדידה של עצמים בשטח.
- השיעור הועבר בחוות דעת שבח'רבת ארזה ומשתמש בתצ"א של המקום.
- השיעור מהווה תרגול ראשוני במציאת קנה מידה. כדאי להעביר בכיתה שיעור העוסק בקנה מידה במפות.
- נדרש ידע מוקדם בנוגע ליחס בין סנטימטר למטר לקילומטר.
פתיחה
א. יצירת יחס לעצמים שסביבנו
- ננחה את כל התלמידים לצייר במחברת בהקטנה עצם גדול שנמצא בסביבה הקרובה (למשל אבן גדולה/ גזע עץ/ קורת עץ, ספסל, ענף).
- נורה לתלמידים למדוד את אורך הציור. (מומלץ להיעזר באצבעות כף היד למדידה זו).
- כעת על התלמידים למדוד כמה פעמים נכנס הציור בעצם שצויר. (אם הציור נכנס חמש פעמים היחס הוא. 1:5 – כל יחידה בציור =5 יחידות במציאות).
- נשוחח על חשיבות ייצוג היחס כדי לתת למתבונן את היכולת להעריך את גודל העצם במציאות. נעיר גם על חשיבות הבנת מושג לצורך קריאת מפה כראוי.
אחרי שהבנו מהו יחס, נצא להבין את המושג קנה מידה. מושג זה מבטא אף הוא יחס בין ייצוג בשרטוט/מפה/תצא לבין המציאות.
ב. חידות ציורים
נראה לתלמידים 3-4 חידות ציורים (דרודל). בכל חידה נציג תמונה, הילדים יצטרכו לנחש מה מוצג בתמונה. בכל התמונות מוצג ציור סכמטי ממעוך הציפור של המציאות. בהמשך השיעור נעבוד עם תצ"א ונבחן מבנים מלמעלה.
ג. הגדרת גבולות גזרה
לפני שנתחלק לקבוצות- נגדיר יחד את גבולות הגזרה בהם מתקיימת הפעילות, נחזור על הקריאה הכיתתית המוסכמת לכינוס. נבהיר לתלמידים שהפעילות אינה תחרותית ושכל קבוצה מתקדמת בקצב שלה.
*כדאי לוודא שהתלמידים יודעים איך להצפין ולעבוד עם תצ"א.
מעבר
גוף השיעור
כל קבוצת תלמידים מקבלת, חוט מדידה, סרגל, תצא ודף משימה. חצי מהכיתה נשלחת למדוד את מגרש הכדורסל, החצי השני את מגרש הכדורגל.
- המשימה הראשונה עוסקת במדידת אורך המגרש. בסיומה שבים למורה לקבל משימה נוספת.
- המשימה השניה: עוסקת במדידת אורך בתצא וחישוב קנה המידה של התצא.
מעבר
סיכום
נאסוף חוויות ותובנות של התלמידים מתהליך גילוי קנ"מ תוך התייחסות לאתגרים והצלחות.
אפשר להיעזר בקלפי הרפלקציה.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.