איך יודעים שבא אביב?
מחפשים את סימני האביב דרך מילות השיר
התלמידים יחפשו בסביבה את סימני האביב וישוו אותם למתואר בשיר "איך יודעים שבא אביב?", תוך מיון והכללה.
*שימו לב שהשיעור מתאים רק לעונת האביב.
* ידע קודם נדרש- היכרות עם טקסט שירי ועם השיר איך יודעים שבא אביב, ידע בסיסי על עונות השנה והכרות עם סימנים מיוחדים לאביב – חיות וצמחים.
פתיחה
- נערוך חזרה על השיר "איך יודעים שבא אביב": נחלק לילדים טקסט כתוב ונשיר אותו ביחד.
- נפזר על הקרקע במרחב משפטים גזורים מתוך השיר.
- כל זוג תלמידים מרים משפט וקורא אותו ביחד. ננחה את התלמידים לחלק את המשפטים לשתי קבוצות, על כל זוג להחליט באיזו קבוצה הם רוצים להניח את המשפט (על המורה להחליט לפי רמת התלמידים האם לרמוז או להניח משפט לפני בכל קבוצה).
- לאחר שסיימו לחלק את כל המשפטים לשתי קבוצות, נשאל את התלמידים מה משותף לכל קבוצה ומה תהיה כותרת מתאימה לכל קבוצה (נכוון לקבוצה 1- "סימנים של הטבע" ולקבוצה 2- "התנהגות של בני אדם").
- משימת אתגר: לסדר את המשפטים לפי הסדר המקורי בשיר.
מעבר
גוף השיעור
על כל תלמיד לחפש את אחד מסימני האביב, אלו שהוזכרו בשיר ואלו שנלמדנו בשיעור המקדים, ולמסגר אותו במסגרת שיקבל. לאחר מכן, ניתן לצייר את הסימן במחברת או לחלופין לצלם אותו בטלפון.
- משימת אתגר: לכתוב תיאור של מה שבמסגרת.
מעבר
סיכום
התלמידים ישתפו בממצאים שמסגרו בתמונה בחיפוש אחר סימני האביב.
נשאל: האם הסימן שמצאתם תואם את הסימנים המופיעים בשיר "איך יודעים שבא אביב"?
טיפים נוספים לשיפור השיעור ורעיונות להרחבה:
- הרחבת המושג מיון וההכללה על התמונות והפריטים שמצאו התלמידים בטבע
- הרחבת אזורי החיפוש והשיטוט כדי לראות ולמצוא עוד מקומות
שימוש ביתר החושים באמצעות שימוש במסגרת עם ציור של אף למציאת ריחות של אביב, ידיים למישוש, ואוזניים לשמיעה.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.