ארבע רוחות השמיים
לומדים ומתרגלים את הכרת ארבע רוחות השמיים
תרגול לימוד הכיוונים במסגרת היציאה החוצה הופך את הלמידה ליישומית ובעלת משמעות. השיעור כולל הכרות עם הכיוונים, מציאת הצפון ללא מצפן ותרגול שימוש בכיוונים עם מפה בסיסית של האזור.
הערה: המשימה השלישית מתאימה לביצוע בח'רבת ארזה שבירושלים, ניתן לייצר משימות כדוגמתה לביצוע במקומות אחרים.
פתיחה
- נפתח בסיפור על אדם שהלך לאיבוד במדבר ללא אמצעים טכנולוגיים. אדם זה אינו יודע לאיזה כיוון הוא צריך ללכת. נשאל את התלמידים:
- מה יעזור לו למצוא את הדרך?
- איך בשעות היום יודעים היכן הצפון או הדרום?
- נסביר שגם ללא מצפן השמש משמשת לנו כמצפן בשעות היום. נסקור את ארבע רוחות השמיים ונפנה את תשומת לב התלמידים למשמעותם המילולית של שמות הכיוונים. השמש זורחת בבוקר במזרח ובערב שוקעת במערב. במהלך היום היא נמצאת בדרום והשמש כמעט ולא נמצאת בצפון, היא צפונה (=מוחבאת) ממנו.
- נניח במרכז המעגל את שושנת הרוחות וננסה יחד לזהות את הכיוונים השונים.
- נחזור לסיפורנו על אדם שתועה במדבר. נספר לתלמידים שברגע שמצא את הצפון, אדם זה יכול לזהות נכונה את שאר הכיוונים, וכך להתמצא ולנווט במרחב. גם אנחנו נעזר בשמש כדי למצוא את הצפון. לשם כך נכיר שיטה ששימושית בכל שעות היום.
- לפני שנתחלק לקבוצות, נגדיר יחד את גבולות הגזרה לקיום הפעילות, נחזור על הקריאה הכיתתית המוסכמת לכינוס. בנוסף לכך, נסביר לתלמידים שהפעילות אינה תחרותית – כל קבוצה מתקדמת בקצב שלה.
מעבר
נחלק את הכיתה לקבוצות של 3-4 תלמידים, ניתן לחלק את התלמידים לקבוצות לפי גרמי השמיים או לפי הציוד למשימה הבאה (כל ילד מקבל פריט שונה וצריך ליצור קבוצה עם ילדים בעלי פריטים שונים). לחלופין מצ"ב | מגוון שיטות לחלוקה לקבוצות
גוף השיעור
נחלק לתלמידים משימה בסיומה יקבלו את הבאה אחריה.
- משימה ראשונה: מציאת הצפון בעזרת השמש, מקל ואבנים.
- משימה שנייה: מגלים מה נמצא בכל אחת מרוחות השמיים.
- משימה שלישית: מגלים מה נמצא בצפון ובדרום החירבה.
מעבר
סיכום
- נניח על הקרקע קלפי רפלקציה/כרטיסיות מילים (התחדש לי/ גיליתי/ שמחתי/ היה לי מעניין ). התלמידים מוזמנים לבחור מילה ודרכה לספר על חוויותיהם מהשיעור.
- כדאי גם לחזור שנית על הכיוונים ולתרגל אותם בפורום כיתתי.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.