מגדיר עצים בית ספרי
התלמידים יגלו את העצים שבחצר בית הספר ויקחו חלק בהכנת מגדיר עצים בית ספרי.
התלמידים יצאו לסיור במרחב בית הספר בו יחקרו ויתעדו את העצים הצומחים בו. לאחר מכן יצרו דף מידע על העץ הכיתתי ולבסוף יצרו מגדיר עצים בית ספרי.
פתיחה
- נשחק עם התלמידים משחק תופסת שמטרתו לערוך היכרות עם חלקי העץ השונים. המורה תכריז בקול "אתם בטוחים רק אם אתם נוגעים ב…" עלה, ענף, שורש, גזע ועוד. בכל פעם המורה יכולה לתפוס רק ילדים שלא הספיקו לגעת בחלק העץ שהוכרז.
מעבר
גוף השיעור
נסביר לקבוצות שעליהם לשרטט על הדף, מפה של שטח בית הספר. הילדים יסמנו בשרטוט היכן צומחים עצים בשטח. במידה ושטח בית הספר גדול, נחלק מראש את המרחב לשטחים קטנים יותר עבור כל כיתה. חשוב להנחות את הקבוצות לציין במפה או בציור שלהם נקודות ציון מרכזיות כמו מבנה בית הספר, המגרש, הבוטקה של השומר ועוד.
בזמן שהקבוצות משוטטות במרחב המורה תפרוס מגדירי עצים שונים במליאה. לאחר שסימנו את מיקום העצים במפה או בציור, כל קבוצה תיגש לעץ אחד אותו היא תחקור בעזרת מגדיר הכיס. כשסיימו לבצע את המיפוי והחקר, יחזרו ילדי הקבוצה למליאה שם יוכלו להיעזר במגדירי עצים על מנת לזהות את העץ אותו חקרו.
מעבר
סיכום
המורה תבקש מהתלמידים לספר משהו מיוחד ששמו לב אליו בעץ שחקרו. כעת כל קבוצה תלך לספור כמה עצים מוצאים ממין העץ אותו בחרו לחקור, לדוגמה: אם הקבוצה חקרה עץ ברוש היא תספור כמה ברושים יש במרחב ותסמן את מיקומם במפה או בבציור.
המורה תעודד את הילדים לחקור ולקרוא על העץ הכיתתי כמה שיותר מידע במהלך השבוע. את כל המידע שהילדים יאספו תארגן המורה (אפשר ומומלץ בשיתוף עם התלמידים) לדף מידע על העץ.
- את דף המידע מומלץ לתלות על קיר העצים במסדרון בית הספר.
- כדאי לאגד את דפי המידע יחד למגדיר עצים בית ספרי.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.