עניין של זמן
לומדים ומתרגלים משפטי זמן בשיעור עברית מחוץ לכיתה
נשתמש במרחב החוץ כיתתי להקניית נושא מילות הזמן, תוך כתיבת סיפורים, פיתוח יצירתיות ועבודה חברתית-רגשית בקרב התלמידים.
פתיחה
להקניה: נכין מראש משפטים המכילים מילות זמן. על התלמידים לזהות בכל משפט מתי התרחש לפי מילת הזמן המוזכרת בו.
לסיכום, נשאל את התלמידים היכן מופיעה מילת הזמן: האם בתחילת המשפט, בסופו או גם וגם.
לתרגול: נניח כרטיסיות עם מילות זמן שהכנו מראש על המחצלת וננחה את התלמידים לחשוב על משפט המשלב מילת זמן אחת לכל הפחות. נציע לשלושה תלמידים לשתף במשפט עליו הם חשבו.
מעבר
מנחים את הילדים להסתובב בשטח מוגדר במרחב. כאשר מכריזים על מספר, על התלמידים להסתדר בקבוצות לפי המספר שהוכרז. חוזרים על ההסתובבות והחלוקה למולקולות מספר פעמים. החלוקה הסופית לזוגות היא כשמכריזים על המולקולה של מספר 2. הזוגות הללו ישמשו אותנו לגוף השיעור.
גוף השיעור
ננחה את התלמידים לעבוד בזוגות, כאשר על כל זוג ליצור תמונה מהטבע על גבי מפית בד. בהשראת התמונה שיצרו, על התלמידים לכתוב סיפור במחברתם אשר יכיל כמה שיותר מילות זמן.
מעבר
נאסוף את התלמידים באחת ממגוון המתודות רגליים מגנטיות | מגוון שיטות לאיסוף קבוצה לישיבה משותפת במעגל.
סיכום
נזמין את התלמידים לשבת במעגל. ננחה כל זוג תלמידים להניח לפניהם את מפית הבד עם התמונה שיצרו. ננחה את התלמידים לשתף עם יתר הכיתה את הסיפור שכתבו ונספור ביחד בכמה מילות זמן השתמשו.
לחלופין, אפשר להחליט שנפתח את שיעורי עברית בחודש הקרוב בסיפור אחד בכל שיעור על מנת למנף את הלמידה ולתת יותר מקום לסיפורים הנפלאים של הילדים.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.