מעגל
מדידת מעגל בטבע
נכיר ונתרגל את מושג המעגל, דרך התנסות ביצירת מעגלים בטבע- התלמידים יבינו את הקשר בין נקודת המרכז של המעגל לאוסף הנקודות הנמצאות במרחק שווה ממרכז המעגל.
פתיחה
נפתח במשחק 'חבל בקבוצה'
ובסיומו ננחה את התלמידים התלמידים לעמוד במעגל כשפניהם
פונות למרכז המעגל ולהחזיק בידיהם חבל שקצותיו קשורים זה לזה תוך שהם מותחים את החבל. נשאל אותם: איזו צורה התקבלה? התלמידים יעלו את הצורות שהם חושבים, ולבסוף נציין את המושג הגאומטרי- מעגל. (ייתכן ויעלה מושג העיגול, ננצל זאת להסביר- נבדיל בין היקף העיגול שהוא המעגל לבין השטח שהוא העיגול).
מעגל בנוי מסך כל הנקודות הנמצאות במרחק שווה מן המרכז. איך נבדוק זאת? נשאל את התלמידים ונתן להם להעלות הצעות לבדיקה. לבסוף, נביא חבל נוסף, נעמיד תלמיד במרכז המשוער של המעגל, נמתח את החבל ממנו ועד למעגל החבל. נזיז את התלמידים בהתאם עד שנדייק את גבולות המעגל ביחס למרכז.
מעבר
גוף השיעור
נתחיל בהתנסות במרחב באופן עצמאי, נחלק את שתי כרטיסיות המשימה הראשונות בצורה הדרגתית- מי שסיים מגיע לקבל את הכרטיס הבא –
כרטיס משימה 1: עליכם ליצור מעגלים מדויקים עד כמה שתוכלו. ניתן להיעזר בכל מה שסביבכם.
כרטיס משימה 2: בדקו את המעגלים של הקבוצות המקבילות. הסבירו כיצד בדקתם את המעגל.
מעבר
סיכום
נציג שיטה ליצירת מעגל מושלם באמצעות מתיחת חוט/מוט/ענף ממרכז המעגל. נסביר גם את הקשר בין שיטה זו לכלי השרטוט של מעגלים- המחוגה. נחזור ונסביר את הקשר בין מרכז המעגל למעגל. נתייחס למושגים מיתר, קוטר ורדיוס, שאותם נלמד בהמשך. נבקש מהתלמידים לחזור למעגלים שלהם, לעבוד עם כרטיס משימה 3: ליצור מחוגה ולדייק את המעגל שלהם.
שיעור המשך ביחידה- יחס בין מעגל לקוטר
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.