חוקרי טבע צעירים – חקר צמחים
יצירת מגדיר צמחים אישי כפעילות מתמשכת לאורך השנה להיכרות עם מגוון הצומח
בכל שבוע נחשוף את התלמידים לצמח הקיים במגוון הטבעי הסובב אותנו. דרך משחק גילוי, התבוננות ותיעוד, חקר והדבקת קלפים, התלמידים יעשירו משבוע לשבוע את אוצר הידע שלהם ויעמיקו את הקשר לסביבה הקרובה, המשתנה מעונה לעונה.
ניתן לשלב את הפעילות כחלק קבוע מהשבוע או ביום שבו יוצאים ללמוד בחוץ. עם הזמן הקלפים במחברות התלמידים יצטברו לכדי מגדיר צמחים אישי. מומלץ להכין ולהדפיס מראש את חוברת הקלפים המלאה, אך ניתן גם להשתמש בכל פעם בדף בודד.
פתיחה
נזמין את התלמידים לרגע של שקט והתבוננות בסביבה. נשאל:
מה התחדש מאז הפעם האחרונה שיצאנו לפה? אפשר לערוך את ההתבוננות בעזרת מסגרת אצבעות.
לאחר מכן, נציג לתלמידים את דף צמח היום שבו מופיעים הצמחים בהם נעסוק היום. כדי לשמור על אלמנט ההפתעה ועל היכולת של התלמידים לגשת לצמח בעיניים נקיות ורעננות, לא נגלה להם את שמות הצמחים. עם זאת, ננצל את המליאה כדי לספר להם את ההקשר לעיסוק בצמחים אלו דווקא היום: נתייחס לעונה, למזג האוויר היום, למצב הצמיחה של הצמח בזמן הזה של השנה, ואם רלוונטי נקשר לחג או לאירוע מסוים.
מעבר
נחלק את הכיתה לקבוצות של 3-4 תלמידים | מגוון שיטות לחלוקה לקבוצות
נשלח את התלמידים לחיפוש במרחב. נגדיר את גבולות הגזרה של החיפוש וננחה את התלמידים לאסוף את שלושת הצמחים של אותו היום.
גוף השיעור
נזמין את התלמידים להדביק במחברות את דפי המילוי (במידה ולא הדפסנו את החוברת כולה), ולצאת לחפש במרחב את צמח היום. במידה והצמחים אינם מוגנים, ננחה אותם ללקט פריט בודד מהצמח על מנת לחקור אותו מקרוב. רצוי ללקט את כל נוף הצמח – גבעול, עלים, פרח או פרי במידה וישנם בעונה.
לאחר שמצאו את צמח היום וליקטו אותו, ננחה את התלמידים לחקור ולמלא מידע נוסף בשורות שלצד המסגרת בדף המילוי. לשם כך נחלק להם את סימניית החקר (שתוכל להפוך להיות אורחת קבועה במחברת) להביא מגדירי צמחים שונים, סרגלי מדידה.
כל תלמיד בוחר אילו פריטי מידע הוא מוסיף, כמו הבחנות חושיות או שאלות. נדגיש לתלמידים שחלק מהעניין הוא לחקור את הצמח עצמו – עליהם להתבונן בו מקרוב, למולל אותו, לפרק אותו מעט ולהריח אותו.
רק לאחר שסיימו לחקור ולתעד את הצמח, נחלק לתלמידים את קלפי המדבקות. ננחה אותם להתאים כל קלף-מדבקה למסגרת המתאימה לו. ניתן גם לאסוף את הצמחים אותם חקרו התלמידים, להדביקם בנוסף במחברת, או לחלופין לסגור אותם בתוך מכבש צמחים כיתתי (לא לשכוח לכתוב ליד הצמח את שמו! אחריי הייבוש הוא לעיתים משנה צבע וצורה).
מעבר
נאסוף את התלמידים באחת מהמתודות הבאות: רגליים מגנטיות | מגוון שיטות לאיסוף קבוצה
מסדרים את אזור הלמידה בצורת תערוכה כיתתית, כאשר המחברות במעגל במרכז, אוספים את התלמידים למעגל חיצוני של "רגליים מגנטיות" ומתיישבים לסיכום.
סיכום
נבקש מהתלמידים לשתף בדברים שכתבו, בפריטי מידע שהוסיפו ובהבחנות מעניינות אודות הצמח שחקרו. אם יש נושא מקשר לעונה או לחג מסוים שמתקרב, נוכל לשיר ביחד שיר לסיכום.
להרחבה נוספת, ניתן לתלמידים לחקור את סביבת הצמח, את הגורמים המשפיעים עליו (שמש, רוח, מים, אדמה, חרקים), ואת הגורמים שעליהם הוא משפיע (חרקים, אדמה, בני אדם ועוד).
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.