נביטה ותיעוד חלקה
מגלים את נבטי ראשית עונת החורף
נלמד על הזרע ההופך לנבט ונצא לגלות את הנבטים הראשונים של עונת המעבר בין הסתיו לחורף. נסמן חלקה אותה נשוב לבקר ולתעד לאורך העונה.
*לשיעור זה דרושה הכנה קצרה- יומיים לפני השיעור הנביטו בכיתה מעט נבטים לדוגמה: השרו במים מספר קטניות (כגון חומוס, שעועית, מש, עדשים) למשך ארבע שעות, ולאחר מכן הניחו אותם במסננת מכוסה במגבת. השקו את הקטניות שבמסננת פעמיים ביום וכסו בחזרה.
להרחבה בנושא זרעים ונביטה: מזרע לנבט | נבטי בר ~תינוקות של חורף
פתיחה
- נחלק לתלמידים את הנבטים שהכנו מבעוד מועד, לצד קטניות יבשות שלא הושרו במים, ונבקש מהם לערוך השוואה: מה ההבדל בין הזרע לנבט? הזרע יבש, קשה, קטן, סגור. הזרע שכבר נבט לח, רך, תפוח, מעט פתוח, מבצבץ ממנו שורשון. נבקש מהתלמידים לפתוח בעדינות את הנבט ולהתבונן בחלקים המרכיבים אותו.
- נשאל את התלמידים: מה לדעתכם גרם לזרע – לנבוט? נתאר מה עשינו על מנת שהזרע יתחיל להניע את פעולת הנביטה: השקנו אותו במים והנחנו אותו במקום חשוך אך מאוורר. באופן דומה, הזרעים של כל הצמחים שהבשילו במהלך הקיץ, נחתו כבר לאדמה, ולאחר שהרגישו את הגשמים הראשונים הם התחילו לנבוט! כדי להפוך לנבטים הם היו צריכים – חושך, מים וחמצן.
- לעלים הראשונים שיוצאים מהגבעול של הנבט קוראים "פסיגים". כעת – נצא לחפש אותם. בעוד רגע נתחלק לקבוצות וכל קבוצה תצא לסמן לעצמה חלקה, אליה נחזור מידי שבוע ונתעד את מה שמתרחש בה.
מעבר
נחלק את הכיתה לקבוצות של 3-4 תלמידים | מגוון שיטות לחלוקה לקבוצות
נעניק לכל קבוצה חוט טריקו באורך 4 מטרים שהקצוות שלו קשורים. על כל קבוצה למצוא לעצמה חלקה עם נבטים בשטח אותה היא מעוניינת לתעד. על הקבוצה להתארגן עם מחברות, כלי כתיבה, מגדירי נבטים וצבעי עיפרון.
גוף השיעור
- נחלק לתלמידים את דפי המשימה, אותם עליהם למלא, נסתובב ביניהם, נענה על שאלות ונמקד את ההתבוננות שלהם לפי המשימה.
זִהוּי נְּבָטִים בַּחֶלְקָה
שְׁמוֹת הַיְּלָדִים בַּקְּבוּצָה:
תַּאֲרִיךְ:
מִקּוּם הַחֶלְקָה:
צַיְּרוּ אֶת הַמַּרְאֶה הַכְּלָלִי שֶׁל הַחֶלְקָה:
כִּתְּבוּ אוֹ צִבְעוּ אֶת הַצְּבָעִים הַמֶּרְכָּזִיִּים שֶׁאַתֶּם מְזַהִים בַּחֶלְקָה:
בְּעֶזְרַת מַגְדִּיר הַנְּבָטִים זַהוּ אֶת הַנְּבָטִים הַקַּיָּמִים בַּחֶלְקָה. כִּתְבוּ אֶת שְׁמוֹת הַנְּבָטִים שֶׁזִּהִיתֶם:
- ניתן להוסיף הדגמה בהובלת המורה- כיצד מוציאים בעדינות נבט עם פסיגים מתוך הקרקע, ביחד עם בית הזרע שלו. כך ניתן לראות מאיזה צמח הזרע הזה הגיע במקור. שימו לב שהתלמידים לא יהרסו נבטים רבים בעקבות ההדגמה. הוציאו מעט רק לשם החקר והגילוי.
מעבר
סיכום
נבקש מהתלמידים לשתף בנבטים שגילו בחלקות שלהם, נזכיר שלמדנו מילה חדשה- "פסיג". נבקש מהם לזכור איך נראתה החלקה היום, ונספר להם שנחזור אליה ונראה מה מתרחש בה בשבועות הבאים. בינתיים, נזמין את התלמידים להמשיך בהנבטות גם בבית! הקטניות המונבטות מכילות רמת חלבון גבוהה, והם מומלצים לאכילה.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.