עץ הזית בסמלים ובמקורות
שיעור מספר 9 מתוך יחידת "טבעברית" - מתאים לימים הלאומיים
הקדמה למורה:
באופן טבעי התלמידים נחשפים לטקסטים מגוונים, שאינם רק מילוליים ורציפים.
טקסט שאינו רציף מכיל צורות שונות של מידע שאינו מופיע באופן רציף ומילולי בלבד (למשל, מידע המופיע באופן חזותי בטבלה, בתרשים, בסמל ועוד).
פעמים רבות הטקסט שאינו רציף תורם להבנת הטקסט הרציף.
חיבור בין טקסטים מסוגים שונים מאפשר לתלמידים לתרגל את מיומנות מיזוג המידע החשובה, המשקפת תהליכי הבנת נקרא עמוקים ונרחבים. בשיעור זה ייחשפו התלמידים לטקסטים שונים (רציפים ושאינם רציפים), ישאלו שאלות הבנה לגביהם ויידרשו למזג אותם.
חלק מהטקסטים גם יעסקו בפסוקים מן המקורות היהודיים העוסקים בעץ הזית.
פתיחה
נחלק את התלמידים לזוגות או לקבוצות.
לאחר מכן, נציג לתלמידים את דף העבודה, וננחה אותם לגבי אופן העבודה עם טקסט לא רציף:
עיינו בפריטים השונים בדף. שימו לב לכיתוב המלווה את התמונות, לכותרות ולנתונים שונים. הביעו במילים את הפרטים המובאים בטקסט הלא רציף.
גוף השיעור
התלמידים עובדים על דף העבודה בקבוצות או בזוגות, עונים על שאלות הבנה ומיזוג, יוצרים סמל או ממחיזים פסוק. על המורה לעבור ביניהם, לעזור ולהשיב על שאלות.
סיכום
נבקש מהתלמידים להציג את הסמל או הפסוק בדרך יצירתית בפני הכיתה. נתפעל יחד מהתוצרים השונים.
לסיכום, נשאל את התלמידים מה מסמל עץ הזית בתרבות, מכל מה שראינו עד כה?
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.