קווים מאונכים ומקבילים
השיעור עוסק בהטמעת המושגים מקביל ומאונך באופן עצמאי ובזוגות, בחומרים שונים במרחב.
פתיחה
נסתדר במעגל ונשחק עם התלמידים משחק תנועות. בכל פעם שהמורה אומר/ת "מקביל" – על התלמידים להציב את ידיהן במקביל זו לזו. בכל פעם שהמורה אומר/ת "מאונך" – עליהם למקם את ידיהם במאונך זו לזו. המורה קורא/ת מקביל-מאונך בדומה למשחק ים-יבשה (למשל: מאונך, מאונך, מקביל, מאונך ברצף, והתלמידים חוזרים אחרי הרצף).
לאחר שהידיים התעייפו – נשחק במשחק דומה, אלא שבמסגרתו על התלמידים למקם כל הגוף במקביל/במאונך לקרקע בהתאם להוראות המורה.
מעבר
גוף השיעור
עבודה בקבוצות ומעבר בין תחנות בעזרת המשימות לעבודה בתחנות:
1. תחנת חבלים: כל זוג מקבל שני חבלים ארוכים ועליו להפוך אותם למקבילים. עליהם ללכת על החבלים ולבדוק האם החבלים מקבילים. אם בני הזוג נפגשים, אז החבלים אינם מקבילים. במצב כזה, על התלמידים לתקן את הזווית שבה ממוקמים החבלים עד שיהיו ממוקמים במקביל זה ביחס לזה.
2. תחנת פילוס: על התלמידים ליצור מצב שבו חפץ מהסביבה נמצא במקביל לקרקע. עליהם לבדוק בעזרת פלס האם החפץ מקביל לקרקע או לא, ולתקן את המצב עד שיהיו החבלים מקבילים. למשל, ניתן לערום שני מגדלי אבנים ולהניח על גביהם קרש.
3. תחנת קווים מאונכים: בודקים עם סרגלים ישרי זווית מה מאונך בסביבה שלנו, מתעדים על ידי ציור ורישום במחברת.
מעבר
סיכום
נאסוף את התלמידים במעגל, נבקש מהם לשתף במשהו מקביל או מאונך שהם מצאו בסביבה. לסיכום, נבקש מכל התלמידים להסתדר בשתי שורות מקבילות, ולאחר מכן בשני קווים מאונכים זה לזה. ניתן גם למדוד בכמה זמן מצליחים התלמידים למלא משימה זו.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.