לקראת שבועות – מכירים דגנים
על חיטה ודגנים אחרים- הכרות וחקר לקראת שבועות
// מעגל השנה
התלמידים יכירו דגנים שונים שצומחים בסביבתם, באמצעות ליקוט, התבוננות, תיעוד ופירוק הדגן לחלקיו. לאחר מכן, ילמדו התלמידים על הקשר בין החיטה לחג השבועות.
*שימו לב שהשיעור מתאים רק בסוף האביב, תחילת הקיץ
*מומלץ להוסיף לחווית השיעור ולהכין בסיומו פיתות על סאג'. מצ"ב מתכון מומלץ להכנת פיתות
*ניתן לחבר לשיעור את לימוד או המחזת סיפור מגילת רות שאוירת התקופה נוכחת בו.
מיומנויות: שיתופיות
שכבת גיל: ב-ה
מטרה: באמצעות חקר דגנים יכירו התלמידים את תהליך הפקת קמח מחיטה.
איפה? בשטח פתוח ובו חיטה ודגנים אחרים
ציוד: קופסת מישוש, שיבולים, סדין לבן, עלי ומכתש/ אבני ריחיים, מגל, כברה
איילה קדרי פרידמן וטליה זיסקין יוסקוביץ
מיומנויות: התבוננות, שיתופיות, עבודה בקבוצות
ב-ה
מטרה: באמצעות חקר דגנים יכירו התלמידים את תהליך הפקת קמח מחיטה.
בשטח פתוח ובו חיטה ודגנים אחרים
קופסת מישוש, שיבולים, סדין לבן, עלי ומכתש/ אבני ריחיים, מגל, כברה
איילה קדרי פרידמן וטליה זיסקין יוסקוביץ
פתיחה
איפה? במליאה
כמה? 10 דק'
נפגשים עם הדגנים
- נניח דגן כלשהו בתוך קופסת מישוש. נעביר את הקופסא בין התלמידים וננחה אותם לשאול שאלות ולתאר מה הם מרגישים.
- את המשך הפעילות בה נעמיק את הכרותנו עם הדגנים והנוכחות שלהם בעונה זו.
מעבר
גוף השיעור
איפה? בשטח פתוח ובו חיטה ודגנים אחרים
כמה? 35 דק'
מעמיקים בדגניים
- איסוף דגנים- ננחה את התלמידים להסתובב ולאסוף מגוון דגנים שונים- (ניתן להיעזר במגדיר הדגנים).
- חקר ותיעוד דגנים- נדריך את התלמידים לתעד את הדגן במחברת בציור לפרקו לחלקיו השונים ולחפש את הגלעין שטוחנים.
- טחינה– נטחן את הגלעינים שנאספו בעלי ומכתש או באבן ריחיים.
מעבר
סיכום
איפה? במליאה
כמה? 25 דק'
מהחיטה ללחם
- רפלקציה- נאסוף מהתלמידים תובנות לגבי הגלעינים שאספו וחקרו ולגבי תהליך הפקת הקמח.
- הכרות עם המושגים- נוציא את שיבולי החיטה ונסקור עם התלמידים את השלבים השונים להפקת קמח מחיטה:
- פעילות זו של הפרדת המוץ מהגלעינים נקראת דיש ובעבר נעשתה באמצעות מורג.
- השלב הבא של העפת החומרים הקלים ושמירת הגלעינים, נקרא זריה ונעשה בעבר באמצעות קלשון וכברה.
- השלב הבא היה טחינה של גרעיני החיטה לקמח בעזרת אבני ריחיים. הגרעינים היו מוכנסים לחור במרכז אבן הרחיים העליונה, כאשר סיבוב האבן העליונה שחק וטחן את גרגירי החיטה. תוצר הטחינה, הקמח, נשפך משולי אבני הריחיים ונאסף (ניתן להיעזר בתמונות כדי להסביר את השלבים השונים).
- קשר לחג השבועות: חג הקציר. התייחסות לקרבן שתי הלחם בשבועות – שהיו מכינים מסולת, שהיא תוצר של חיטה שנטחנה בצורה גסה ולא דקה כמו קמח. ניתן גם להתייחס לסיפור מגילת רות המתרחשת בשדות בית לחם, בתקופת קציר החיטים.
מיומנויות: התבוננות, שיתופיות, עבודה בקבוצות
ב-ה
באמצעות חקר דגנים יכירו התלמידים את תהליך הפקת קמח מחיטה.
בשטח פתוח ובו חיטה ודגנים אחרים
קופסת מישוש, שיבולים, סדין לבן, עלי ומכתש/ אבני ריחיים, מגל, כברה
איילה קדרי פרידמן וטליה זיסקין יוסקוביץ
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.