סימני הסתיו
יוצאים לגלות את מבשרי הסתיו
נקרא את השיר "מתנה לראש השנה" ונצא לחפש את סימני הסתיו בסביבה הקרובה.
פתיחה
נפנה לתלמיד/ה שלובש/ת שרוול ארוך ונשאל – למה בחרת לבוא הבוקר בשרוול ארוך? הרגשת בבוקר שקריר? למה פתאום נהיה קר בבוקר? כי אנחנו בעונת הסתיו. אבל חוץ מהקור- איך עוד אפשר לדעת שהגיע הסתיו?
ננגן או נשמיע את השיר "מתנה לראש השנה", ונבקש מהם לשים לב לסימנים של הסתיו המופיעים בשיר (ציפור נודדת, עץ בשלכת, ענן). לאחר מכן נבקש מהילדים להוסיף מעצמם סימנים שהם מכירים בעונה הזו.
מעבר
נסביר לילדים שנצא לחפש בעצמנו את סימני הסתיו. נחלק את הילדים לזוגות ונבקש מהם לעמוד מול הדלת. לפני שנצא מהכיתה נסכים על קריאה משותפת שכששומעים אותה זה סימן שהגיע הזמן לחזור למעגל בחוץ. נצא בצורה מסודרת לחצר קרובה עם ראש טור ומאסף.
גוף השיעור
- נשוטט בחצר ונחפש סימני סתיו, נתפעל מהדברים שהתלמידים מוצאים. אם הם מתרכזים רק ברצפה נסב את תשומת ליבם לעננים שבשמיים, לרוח, לציפורים. ניתן להעזר בקובץ "מצאתי משהו מעניין" לסתיו או בציור הסתיו ולתת לתלמידים לחפש באמצעותם את הסימנים בסביבה.
- אחרי כמה דקות נקרא לכיתה בקריאה המוסכמת להתאסף במעגל ולהניח במרכז את הממצאים. את הממצאים של הילדים נוכל לחלק לשלוש קטגוריות: סימנים הקשורים למזג האוויר, סימנים הקשורים לבעלי חיים, סימנים הקשורים לצומח.
מעבר
נחזור בצורה מסודרת לכיתה, ונבקש מהתלמידים לכתוב ולהדביק במחברת או בדף העבודה על סימני הסתיו את הסימנים שמצאו.
סיכום
נסכם עם טוש על הלוח מה הדברים שגילינו בחצר בית הספר שמסמנים את בוא הסתיו.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.