צפרים צעירים
לומדים את סימני הזיהוי של הציפורים סביבנו ומתרגלים שמות תואר
דרך משחק, חידון ותרגול משותף, ירכשו התלמידים מושגים מעולם הצפרים, בעזרתם יזהו ויגדירו את הציפורים בסביבתם. שיעור זה מתרגל שימוש מגוון בשמות תואר.
פתיחה
נתחיל במשחק "הרוח נושבת". הכיתה עומדת במעגל סביב המורה. המורה מכריז בקול "הרוח נושבת לכל מי ש…" ויתאר דווקא פריטי לבוש וצבעים שונים.
לדוגמא: הרוח נושבת לכל מי שנועל נעליים לבנות. הילדים שהאמרה נכונה לגביהם צריכים להחליף מקום דרך המעגל מבלי שהמורה יתפוס אותם. במידה והם נתפסו הם עומדים באמצע ומכריזים הרוח נושבת…
אחרי סבב קצר נשאל את התלמידים: מה הייתה הקטגוריה שבה השתמשנו במשחק? נבין ביחד שסימני זיהוי חיצוניים עוזרים לנו להבדיל בינינו, ובאופן דומה על פי סימני זיהוי נוכל ללמוד להבדיל בין ציפורים שונות. כדי לדעת להסביר זה לזה את סימני הזיהוי של הציפורים, נצטרך קודם כל ללמוד את שמות חלקי הגוף של הציפור. כך נוכל לתאר באופן מדוייק יותר את הסימנים המזהים של כל ציפור.
מעבר
גוף השיעור
התלמידים יעבדו עם דף המשימה– יתאימו בזוגות את חלקי הגוף השונים למקום הנכון בתמונה.
מעבר
סיכום
נציג לתלמידים את תמונת הציפור מהמשימה, נקריא בכל פעם חלק גוף אחד, ונזמין תלמיד לאתר אותו בתמונה, כך עד שעוברים על חלקי הגוף השונים של הציפור.
לאחר מכן, נחלק לתלמידים את המדריך לציפורים בעיר לספירת ציפורי הבר בחצר הבית. ננחה את התלמידים לבחור ציפור אחת מהמדריך ולחוד עליה חידה לכל הכיתה, על פי מאפייני הזיהוי של חלקי גוף הציפור שלמדו.
לדוגמא: אני ציפור גדולה עם כיפה שחורה לראשי. מי אני? נקשיב לחידות ממספר תלמידים.


חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.