כותבים סיפור בחוץ
כתיבה מבוססת סביבה
הזדמנות להתנסות בכתיבת סיפור, להתבונן באופן מעמיק בסביבה ולחבר בין הדמיון והמציאות.
פתיחה
נסביר לתלמידים כי בשיעור הזה נלמד כיצד לנצל את הסביבה החוץ-כיתתית על מנת לקבל השראה מהסביבה, להעשיר את הדמיון ולחבר אותו למציאות ובכך להעשיר את הכתיבה שלנו. כל תלמיד יכתוב סיפור משלהם שיתבסס על החוץ. כיצד נעשה זאת?
במליאה נדגים שלוש אפשרויות באמצעותן הסביבה יכולה להעשיר את הכתיבה שלנו:
- שימוש בפריטים ובחפצים מהסביבה:
- נזמין חמישה ילדים להביא בזריזות משהו מהטבע שסביבנו (אצטרובל, עלה, אבן וכדו'…) וליצור יחד סיפור בהמשכים כשהם משלבים את החפץ בסיפור. התוצר יהיה קליל, הומוריסטי, ובעיקר יגרה את הדמיון. אפשר, למשל, להאניש את העצמים.
- אפשרות נוספת: נבקש מתנדב/ת שירימו את החפץ ויספר או יציג משהו דרמטי שיכול לקרות עם החפץ, סיפור קצר שהחפץ יכול להשתלב בו, למשל: "היום בהפסקה כשרוני שמעה את הילדים צוחקים עליה, היא הרימה את האצטרובל שהיה מונח על השביל, והטיחה אותו ברועי". וכך נשמע כמה דוגמאות שונות על כל חפץ. נסכם שאפשר לקבל השראה מעצמים ומפריטים שאנו מוצאים סביבנו.
- התבוננות בדמויות ובמצבים:
נבקש משני ילדים לעמוד ליד הכיתה ולהסתודד ביניהם. נזמין ילדים שיציעו סיפור שונה להסתודדות הזאת. ילדים ברמה גבוהה יוכלו ממש לספר סיפור מנוסח היטב. אם יש צורך המורה יכול/ה להדגים. סיפור לדוגמה: שחר ואורי לא יכלו להישאר אדישים למה שנעם עשתה ותכננו בשקט-בשקט כיצד לנקום (אפשר גם לדובב את הדמויות המסתודדות)… נבקש עוד שתיים-שלוש דוגמאות של דמויות שעוברות שאפשר 'לתפור' להן סיפור (איש עם כלב, זוג זקנים, הורה רודף אחרי ילד וכו'…). לבסוף נסכם שאפשר לקבל השראה מאנשים וממצבים שאנו רואים סביבנו. לראות מצב ולדמיין מה קרה לפני, לאן הם הולכים, למה היא עצובה וכן הלאה.
- התבוננות בתופעות טבע והצעת הסבר עבורן:
נבקש מהתלמידים להתבונן סביבם ולציין משהו מעניין שבו הם מבחינים. למשל: אין בשמיים עננים, הרקפת ורודה וצומחת בין סלעים, האבנים חלקות. נבקש מכמה מתנדבים שיספרו סיפור קצר ודמיוני, שמסביר את התופעה. למשל, "השמש התעוררה בבוקר וגילתה שהעננים החצופים גמרו לה את כל המים החמים למקלחת הבוקר הקבועה שלה. מרוב כעס היא גירשה את כל העננים מסביבה." נבקש עוד שתיים-שלוש דוגמאות כאלה, ונסכם שאפשר לכתוב סיפור דמיוני שמסביר תופעות טבע סביבנו.
אחרי שראינו כיצד החוץ יכול לשרת אותנו לכתיבת הסיפורים שלנו, נצא כולנו לכתוב סיפור. נוכל לכתוב סיפור קומי, מותח או מרגש, נוכל לכתוב אגדה שמסבירה תופעת טבע (מעין משל או מיתוס), או לכתוב סיפור עם מוסר השכל, אך בכל ז'אנר שנבחר, נצטרך לכלול את המאפיינים עליהם למדנו.
מעבר
ננחה את התלמידים לחפש במרחב נקודה נוחה לישיבה, לדמיין סיפור ולכתוב.
גוף השיעור
- כל ילד יבחר נקודה במרחב, יתיישב בה, יתבונן וידמיין. נציע, כמו שלמדנו, להסתמך על עצם מהטבע, על התבוננות באנשים או על חיפוש של סיבה לתופעת טבע. נעיר כי אפשר גם לדמיין איזה סיפור יכול היה להתרחש בתפאורה הטבעית שסביבנו.
- נחלק לתלמידים כרטיסיות ובהן השאלות שעליהן ענינו בשלב קריאת הסיפורים בשיעור הראשון: היכן יתרחש הסיפור? מתי? מי הדמויות? מה הבעיה/ הסיבוך? מה הפתרון/ כיצד ייחתם הסיפור?
- לאחר כ-10 דק' של התבוננות שקטה, כל ילד יקבל כרטיסיית עזר, שתלווה אותו במהלך הכתיבה. הסיפור חייב לכלול את הנתונים שבכרטיסיה. ניתן למלא את הכרטיסייה לפני הכתיבה, להוסיף נתונים במהלך הכתיבה, ולבדוק את עצמנו בעזרתה בסיום הכתיבה.
מעבר
סיכום
לסיכום השיעור, הכיתה תתחלק לקבוצות בהן היו בשיעור הראשון. בכל קבוצה יקריאו הילדים את יצירותיהם.
בהתאם לזמן, ניתן לתת לכל קבוצה לבחור סיפור אחד אותו ימחיזו במקום בו הסיפור נכתב. אפשרויות נוספות הן לתלות את הסיפורים בכיתה לתצוגה, להפיק חוברת סיפורים כיתתית, או פשוט להגיש למורה.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.