זוכרים עם דם המכבים
מכירים את הפרח של יום הזיכרון
התלמידים יצאו להכיר מקרוב את פרח דם המכבים וילמדו כיצד קיבל את שמו, יכירו את פרויקט דם המכבים ואת החשיבות של סמל מוחשי, יכינו סמלים משלהם ליום הזיכרון. שימו לב שהשיעור מתאים רק בעונת האביב כאשר דם המכבים פורח בטבע. שימו לב: דם המכבים הינו צמח מוגן!
פתיחה
נספר לתלמידים שהיום נכיר מקרוב פרח מיוחד שנבחר לסמל לאומי. חשוב להזכיר לתלמידים בתחילת השיעור שאנו לא קוטפים פרחי בר מוגנים.
נחלק את התלמידים לזוגות או לשלשות ונצייד כל צוות בחידה, זכוכית מגדלת ומגדיר פרחים. נגדיר לתלמידים את גבולות המרחב שבו הם יכולים להסתובב ולחפש את הפיתרון לחידה.
לאחר כמה דקות חיפוש נאסוף את הכיתה סביב פרח דם המכבים (שהוא הפיתרון לחידה) ונספר את האגדה על הפרח.
מעבר
ננחה את התלמידים לבחור אחת מבין 2 תחנות משימה למפגש מקרוב עם דם המכבים.
גוף השיעור
תחנה 1 תיעוד וציור ביומן טבע
נחלק לתלמידים שבחרו בתחנה זו יומני טבע זכוכית מגדלת וצבעים. ננחה אותם להתיישב ליד פרח דם המכבים שפורח במרחב, ולתעד אותו ביומן הטבע האופן הבא: מציינים את התאריך ואת מזג האוויר במקום המיועד. מתבוננים מבעד לזכוכית המגדלת ומנסים להבחין בכמה שיותר פרטים בפרח. מציירים במרכז הדף את הפרח על כל פרטיו. מוסיפים בעזרת מקרא הסימנים פריטי מידע, שאלות ומחשבות שעולות בעקבות ההתבוננות והתיעוד.
נעבור בין התלמידים, נתפעל מתשומת הלב לפרטים, מהשאלות והתובנות שעולות ועוד. מספר דקות לפני סוף זמן התיעוד נכריז שבקרוב מתאספים.
תחנה 2 יצירת סמל
נחלק לתלמידים שבחרו בתחנה זו את דף המידע על פרויקט דם המכבים ומעט ציוד ליצירה כמו דבק, חבל או חוט ברזל (את שאר החומרים יספק המרחב הטבעי).
על התלמידים לקרוא את הקטע ולהכין בעקבות המידע סמל מוחשי משלהם ליום הזיכרון המבטא אחדות / צמיחה מתוך קושי / תקווה.
נעבור בין התלמידים, נוודא שהבינו את הקטע ונתרשם מהרעיונות שלהם.
מספר דקות לפני סוף זמן היצירה נכריז שבקרוב מתאספים.
מעבר
סיכום
נתלה בעזרת אטבים את היומנים של התלמידים על חוט הקשור בין שני עצים. אפשרות פשוטה יותר היא, לפרוס את היומנים במרכז המעגל על המחצלת. את הסמלים נמקם במרחב בצורה של תערוכה.
ניתן לתלמידים מספר דקות לעבור ולהתפעל מהיצירות של חבריהם לכיתה.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.