צפרים מתקדמים
מתנסים בתצפית על ציפורים ומתרגלים כתיבה תיאורית
שיעור חוץ כיתתי בו התלמידים יתרגלו תצפית על ציפורים וכתיבה תיאורית בעבודה בזוגות. יש לציין שהזמן המיטבי לעריכת תצפית הוא בשעות הבוקר או אחר הצהריים המאוחרים. שיעור זה יכול להוות שיעור המשך לשיעור צפרים מתחילים.
פתיחה
נבקש ממתנדב/ת לתאר באופן המפורט ביותר את אחד הילדים מבלי לנקוב בשמו. על הכיתה לגלות במי מדובר. אחרי מספר סבבים כאלו נפתח דיון סביב השאלה מה עזר לנו לזהות במי מדובר בכל פעם?
נזכיר שתיאור חיצוני מפורט, הכולל שימוש בפרטי לבוש ובצבעים יחודיים עוזר לנו לזהות אנשים או חפצים וכמובן שגם ציפורים.
מעבר
נחלק לכל תלמיד כרטיס ממשחק זיכרון ציפורים. נוודא שלכל כרטיס (ילד) יש זוג. בהינתן האות על התלמידים להסתובב במרחב ולמצוא את הזוג שלהם.
גוף השיעור
כל זוג ילדים יתמקם בעמדת תצפית במרחב. נחלק את התצפית לשני שלבים:
בשלב הראשון על הילדים לערוך תצפית. על מנת שהתצפית תהיה איכותית נזכיר לילדים שעליהם להיות שקטים, להשאר במקום אחד ולהמנע מתנועות חדות. במהלך התצפית הילדים יתבוננו בציפורים החולפות תוך התמקדות בציפור אחת עליה ינסו לזכור כמה שיותר פרטי מידע.
בשלב השני, על הזוגות יהיה לכתוב פסקה קצרה הכוללת תיאור מפורט ככל הניתן על הציפור שראו. נצייד מראש את התלמידים בסימניית תצפית לליווי הכתיבה.
מעבר
סיכום
נשאל את התלמידים איך הייתה להם חווית ההתבוננות בציפורים? האם נתקלו בקושי מסוים? איך התנהגו בכדי שלא להבהיל ולהבריח את הציפור שבה צפו?
נבקש ממספר זוגות להקריא את הפסקה שכתבו תוך השמטת שם הציפור. בסיום כל הקראה ננסה לנחש יחד על איזו ציפור נערכה התצפית.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.